FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet03/03/2018

Utmätning av fast egendom för tidigare ägares skulder

Efter nu avslutad skuldsanering har jag för avsikt att lösa min fd man sedan sju år från hans andel av vårt gemensamt ägda hus, dvs jag ska äga huset själv. Han har fortfarande kvar skulder. Kan hans skulder krävas in av borgenärerna tex genom tvångsförsäljning av huset även om jag står som ensam ägare? Skulderna var gemensamma och uppstod 2011, men jag är nu skuldfri efter skuldsanering.

Tacksam för svar!

Mvh Cecilia

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår dig, så undrar du om din före detta makes borgenärer kan ta huset i anspråk för hans skulder. I ditt fall aktualiseras då utsökningsbalken (UB).

Ett hus är fast egendom (se 1 § jordabalken). När en fastighet tas i anspråk för täckning av skulder sker en utmätning. Detta betyder att Kronofogdemyndigheten (se 4 kap. 31 § UB) har rätt att sälja huset för att borgenärerna ska få betalt för sina fordringar. För att detta ska vara möjligt krävs det dock att en utmätning överhuvudtaget får ske. Här aktualiseras 4 kap. 24 § UB. Där står det att fast egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (dvs din före detta make). När du står som ensam ägare till fastigheten, kommer det inte framgå att fastigheten tillhör din före detta make. Detta gäller även om din före detta make fortfarande har lagfart på huset. Här kan det dock vara av värde att notera att en giltig äganderätt till fastigheten kräver att vissa skriftliga formkrav är uppfyllda. Dessa framgår av 4 kap. 1 § jordabalken. Skulle utmätning ske trots att du påstått bättre rätt till fastigheten, har du rätt att göra invändningar. Detta framgår av 4 kap. 26 § UB. Kronofogdemyndigheten kan således, enligt 4 kap. 20 § UB, förelägga dig att väcka talan i saken. I ett sådant fall skulle du, enligt 4 kap. 21 § UB ha rätt till influtna medel ifall fastigheten sålts.

Sammanfattningsvis torde det inte föreligga några problem ifall du står som ensam ägare till fastigheten. Det förutsätter dock att din äganderätt är giltig och har skett på formenligt sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig till oss om du har fler funderingar. Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare