FrågaPROCESSRÄTTDomstol11/10/2017

Väcka talan på nytt då ansökan avvisats

Hej,

Vill veta om jag kan väcka talan på nytt på en ansökan som avvisades på grund av ofullständighet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går bra att väcka talan på nytt eftersom ansökan endast avvisades förra gången. Det är först när domstolen tar upp målet och prövar det som det vinner så kallad negativ rättskraft, vilket innebär att samma sak mellan samma parter inte får prövas igen. Det är med andra ord fritt fram att ansöka igen och få med de uppgifter som missades första gången!

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare