Vad är ångerrätt och när gäller konsumenttjänstlagen?

Vad innebär konsumentens ångerrätt? Och när gäller egentligen konsumenttjänstlagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Din första fråga om ångerrätten regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL).

En konsuments ångerrätt innebär att du som konsument får ångra ett köp inom en viss tid om du köper något via tex internet eller telefon enligt 1 kap 1 § DAL.

Som konsument har man normalt 14 dagar på sig att ångra ett köp, denna tid kallas för ångerfrist och börjar löpa dagen efter att du tagit emot din vara enligt 2 kap 10 § DAL. Gällande telefonköp börja ångerfristen löpa från och med då konsumenten bekräftat köpet skriftligt t.ex. via mail eller sms.

En säljare måste informera dig om ångerrätten för att den ska börja gälla, annars börjar ångerfristen löpa från och med den dagen du får information om ångerrätten, se 2 kap 2 § DAL. I säljarens information ska det bl.a. framgå hur länge ångerfristen varar och hur du ska gå tillväga om du vill ångra en vara. Det är säljaren som måste kunna bevisa att denne givit information om ångerrätten och om den inte kan göra det blir ångerfristen istället ett år, dvs konsumenten får ett år på sig att ånga varan.

Skulle konsumenten ångra sin köpta vara är det ur bevishänseende klokt om konsumenten meddelar säljaren detta och att konsumenten sparar kvittot som denne får när den returnerat varan, enligt 2 kap 13 § DAL.

Ångerrätten gäller inte alla köp via internet/telefon exempelvis är specialtillverkade varor, livsmedel och resor undantagna från ångerrätten, se 2 kap 11 § DAL.

För vissa tjänster kan en konsument och en säljare komma överens om en kortare ångerfrist och om tjänsten får utföras under ångerfristen.

Konsumenttjänstlagen

Din andra fråga kan man hitta svar i 1 § och 2 § i konsumenttjänstlagen (KtjL).

Konsumenttjänstlagen gäller enligt 1 kap 1 § (KtjL) på tjänster som en näringsidkare (företagare) utför för dig som konsument och gäller:

* arbete på lösa saker t.ex. reparation av bilarbete
* på fast egendom t.ex. ommålning av hus
* förvaring av lösa saker t.ex. förvaring av bildäck på däckhotell

Enligt 2 § i KtjL gäller inte lagen på:

* tillverkning av lösa saker t.ex. tillverkning av leksaker installation
* montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak t.ex. om näringsidkaren ska installera tvättmaskinen som konsumenten köpt av näringsidkare
* arbete som till fullgörande av ett avtal om köp utförs för att avhjälpa fel i den sålda egendomen

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor och återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Jag önskar dig lycka till och en fortsatt trevlig dag!

Mvh,

Natasha FathifardRådgivare