Vad är efterarv?

Efterarv

Vi är tre bröstarvingar A,B, C efter vår far.

Jag och min syster A och B är barn från första äktenskapet.

C är barn från äktenskap nr 2.

Hustrun i äktenskap nr 2 avled före vår gemensamma far.

Inför kommande bouppteckning efter vår far säger syster C att hon har ett efterarv.

Vad är efterarv och hur vet vi om hon har det?

Bör det finnas uppgifter i bouppteckningen efter hustru nr 2?

i min fars testamente står det att hans kvarlåtenskapen ska tillfalla bröstarvingarna till lika delar,

och att han förordnar upphävande av varje tidigare förordnande.

Detta testamente skrevs 3 år efter hustru nr 2 bortgång.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkat din fråga rätt så undrar du över om ditt syskon C har rätt till efterarv och vad det egentligen innebär.

Reglerna om efterarv kan du hitta i ärvdabalken (ÄB). Eftersom syskon Cs föräldrar var gifta vid tillfället då hennes mamma dog tillföll Cs arv till hennes pappa enligt 3 kap. 1 § ÄB. Det bestämmelsen säger är att gemensamma barn ärver först när båda föräldrarna har dött, och därför har hon rätt till så kallat efterarv efter sin mamma nu när båda hennes föräldrar har dött. Så är det eftersom hon inte fick något arv när hennes mamma dog, och syftet med bestämmelsen är alltså att ett gemensamt barn ska ärva från sina föräldrar när båda har avlidit.
Därför har C rätt till efterarv från sin mamma nu när även hennes pappa avlidit. Den här rätten går inte att testamentera bort enligt 3 kap. 2 § ÄB, vilket innebär att syskon C ska ha rätt till sitt efterarv efter sin mamma.

Vad innebär detta?
Hälften av er pappas kvarlåtenskap ska då tillfalla C i efterarv, vilket du kan utläsa ur bestämmelsen i 3 kap. 2 § ÄB. Resterande halva av kvarlåtenskap ska delas mellan er 3 bröstarvingar som arv efter er pappa.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare