Vad är en vara enligt konsumentkredit- och konsumentköplagen?

Hej!

Jag funderar på att ta ett kreditlån för köp av motorcykel inför sommaren och jag har försökt läsa på lite gällande vad som gäller. Vad jag förstår enligt konsumentkreditlagen ska man betala minst 20% av en varas kontantpris. Men jag förstår inte riktigt vad som menas med vara? Om jag säger att jag ska ta lån för att köpa en motorcykel, skulle detta vara en "vara" så att jag måste betala 20% av kostnaden när jag tar lånet?

Skulle vara toppen om någon kan förtydliga detta lite för mig!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begreppet vara definieras inte i KkredL. Begreppet kreditköp överfördes från 3 § i 1992 års konsumentkreditlag som i sak överensstämde med 1977 års konsumentkreditlag, där begreppet vara avsåg fysiska föremål men inte byggnad på annan mark eller rättigheter av olika slag och inte heller aktier och andra värdepapper (och naturligtvis inte fast egendom)

I proposition 1989/90:89 om ny konsumentköplag, diskuteras vara/lös egendom, varmed avses "varje slag av rörligt fysiskt föremål, t.ex. [min markering] livsmedel, kläder, möbler, bilar, båtar och kemisk-tekniska produkter. Som lös sak räknas också exempelvis gaser och vätskor men inte elektrisk kraft. Genom definitionen i detta stycke undantas från lagens tillämpningsområde köp av fast egendom samt köp av annan lös egendom än lösa saker såsom arrende- och hyresrätter, andra nyttjanderätter, panträtter, fordringar, aktier och andra värdepapper, fasta saker t.ex. byggnad på annans mark m.m."

Av ovan redogjorda framgår, att en motorcykel anses vara lös egendom/vara och att 20 % i kontantinsats i lagens mening omfattar en motorcykel.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare