FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2018

Vad är skillnaden mellan ett äktenskapsförord och ett bodelningsavtal?

Vad är skillnaden mellan äktenskapsförord och bodelningsavtal.

Lawline svarar

Ett äktenskapsförord upprättas innan eller under giftemålet medan ett bodelningsavtal är något som görs efteråt, i samband med bodelningen.

Om man skiljer sig och man har ett äktenskapsförord som säger att allt är enskild egendom eller villkorade gåvor/testamente så behövs inget bodelningsavtal. Däremot är det allt bra att göra ett sådant avtal och sedan registrera det för att ingen av parterna ska komma i efterhand och kräva en ny bodelning.

Vissa banker har krav på att det ska finnas ett bodelningavtal vid lånelöften, även om det finns ett äktenskapsförord.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare