Vad är straffet för brottet ofredande?

Hej! Har blivit anmäld för ofredande. Får man dagsböter eller fängelse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du undrar vilket typ av straff som utgår om man blir dömd för brottet ofredande och därför kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB) vid besvarande av frågan.

Straffet för ofredande:

Enligt 4 kapitel. 7 § BrB är straffet för ofredande böter eller fängelse i högst ett års tid. Där anges att den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter denne för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gängningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kränkbart sätt. Däremot är det ovanligt att dömas till fängelse för detta brott och böter är normalstraffet.

En sak som bör tilläggas är att bara för att du är anmäld för brottet innebär det inte automatiskt att ett straff kommer att utgå. Då krävs att du blir dömd.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare