Vad är straffet för innehav av 0,1 gram kokain?

Hej, vad kan straffet bli för innehav av kokain om man endast har 0,1 gram på sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Innehav och eget bruk räknas som narkotikabrott eller ringa narkotikabrott

Reglerna om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen (NSL). I mitt svar utgår jag från att det endast rör sig om innehav av narkotika och inte någon överlåtelse.

Den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år (1 § NSL). Om brottet anses som ringa, dvs mindre allvarligt, döms man istället till böter eller fängelse i högst sex månader. När bedömningen görs om brottet ska anses vara ringa tas hänsyn till arten, mängden narkotika och övriga omständigheter (2 § NSL).

Gränsen mellan narkotikabrott och ringa narkotikabrott

Enligt motiven till narkotikastrafflagen bör rubriceringen ringa narkotikabrott i huvudsak vara förbehållen för de gärningar som består i eget bruk eller innehav för eget bruk.

Enligt Högsta domstolens praxis går gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden vid 0,6 gram kokain (NJA 2008 s. 653). Ditt innehav av 0,1 gram kokain kommer därmed räknas som ett ringa narkotikabrott.

Straffet för innehav av 0,1 gram kokain är 100 dagsböter

Enligt såväl praxis som Åklagarmyndighetens RättsPM om strafföreläggande i bötesmål är straffet för innehav av kokain 100 dagsböter upp till 0,20 grams innehav.

Vad den totala summan av böterna skulle bli kan jag tyvärr inte svara på eftersom varje dagsbots storlek beräknas på den dömdas inkomst.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare