Vad är straffet för innehav av hasch?

Hur bestraffas innehav av 15 gram brunt hasch?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL). Min utgångspunkt i mitt svar är att det endast rör sig om innehav av narkotika och inte någon överlåtelse. Vid överlåtelse kan straffet bli högre.

Eget bruk eller mindre innehav räknas som ringa narkotikabrott

Den som innehar narkotika kan dömas för narkotikabrott till högst tre års fängelse (1 § NSL). Om brottet anses som ringa döms det istället till böter eller fängelse i högst sex månader. Vid bedömningen om brottet ska ses som ringa tas det hänsyn bland annat till vilken sorts narkotika det rör sig om, hur farlig den är, samt mängden narkotika (2 § NSL). Att exempelvis bruka narkotika och därav lämna ett positivt urinprov räknas som ringa narkotikabrott. Även ett mindre innehav av narkotika utgör i normalfallet ringa narkotikabrott.

Gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott går vid 50 gram cannabis

Vid ett innehav av cannabis upp till 50 gram utdöms i normalfallet dagsböter. Vid innehav större än så räknas det istället som narkotikabrott av normalgraden och utgångspunkten är att fängelse ska utdömas. Även ett mindre innehav kan utgöra narkotikabrott av normalgraden om det kan visas att du överlåtit narkotikan.

Om det endast rör sig om ett innehav och brottet är att bedöma som ringa narkotikabrott är straffet normalt sjuttio dagsböter (Åklagarmyndighetens RättsPM 2012:7, uppdaterad i juli 2017, Strafföreläggande i bötesmål - en sammanställning av tillämpade påföljder).

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare