Vad ärver min maka?

Är numera gift med en kvinna, har ej några barn tillsammans , ej heller min maka har några barn . Själv har jag 6 fullvuxna barn. Har sedan 60- talet en jordbruksfastighet som vid vårt äktenskaps ingående genom Äktenskapsförord är min enskilda egendom samt avkastning från densamma. Min fråga . De kontanta medel som finns och de jordbruksredskap som användes i jordbruket vid mitt frånfälle äro dessa min makas del av arvet efter mig eller de ingår i mina bröstarvingars arvedel ?. Jordbruksfastigheten förutser jag vara mina barns arv .Förutser även realistisk sett att mina bröstarvingar kräver att min maka skall bekosta begravningen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att påpeka att det är viktigt att hålla isär själva bodelningen som sker när en make/maka går bort samt den efterföljande frågan om vem som ärver den makens del när själva bodelningen är gjord. Regleringen om enskild egendom är aktuell i frågan om bodelning, inte när det gäller arvet.

Vad händer vid bodelningen?

Att jordbruksegendomen är din enskilda egendom betyder att den undantas från den bodelning som ska ske mellan dig och din maka om äktenskapet upplöses (7 kap. 1 § ÄktB, 10 kap. 1 § ÄktB). Det betyder att din maka i det skedet inte får någon del av jordbruket. De kontanta medel som finns, och eventuellt andra tillgångar som finns, ska dock ingå i bodelningen. Så länge de räknas som giftorättsgods. Som utgångspunkt ska giftorättsgodset, efter avdrag för skulder, delas lika (11 kap. 3 § ÄktB).

Vad händer med arvet?

Nästa fråga är vad som händer med din enskilda egendom samt den del som tillfaller dig vid en bodelning. Om du inte har upprättat ett testamente kommer egendomen fördelas efter den legala arvsordningen.

Eftersom ni inte har några gemensamma barn är din makas arvsrätt i princip beroende av huruvida dina barn väljer att avstå sin rätt till förmån för din maka (3 kap. 1 § ÄB). Om de väljer att göra det har de sen rätt till en del av hennes bo (3 kap. 9 § ÄB).

Om de inte vill avstå sin rätt finns det dock en skyddsregel som säger att din make har rätt att, tillsammans med del del hon fått i bodelningen samt eventuell enskild egendom ur din kvarlåtenskap få ett belopp som motsvarar 4 prisbasbelopp (3 kap. 1 § 2 stycket). Detta motsvarar ca 182 000.

Begravningskostnader tas normalt ut från dödsboet. Dessa skulder brukar prioriteras framför andra som dödsboet kan tänkas ha.

Sammanfattning

Din maka har egentligen ingen egen arvsrätt när det gäller din kvarlåtenskap. Hon skyddas dock att prisbasbeloppsregeln och dina barn har en möjlighet att vänta med att få ut sitt arv till förmån för henne. Om du vill att din maka ska ärva dig rekommenderar jag att du upprättar ett testamente. Du är varmt välkommen att kontakta våra jurister för att få hjälp med detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att kommentera eller ställa en ny fråga om det är något mer du undrar.

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare