FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/10/2018

Vad betyder att ärendet/målet föredras?

Hej. Jag fick hem brev från hovrätten där de har beslutat i min överklagan att ärendet föredras. Menas det att jag har "vunnit"/rätt och inte motparten? Lite fundersam kring dessa olika juridiska begrepp :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, att ärendet föredras betyder inte att du har vunnit målet.

Att ärendet kommer att föredras innebär att en viss person som arbetar på hovrätten, en så kallad "föredragande", kommer att förbereda målet och presentera ett domförslag för domstolen. Det är ganska vanligt att domstolen låter en föredragande förbereda målet eftersom det då blir lättare för domstolen att ta ställning till hur den ska döma. Man kan säga att föredraganden gör "grovjobbet". Domstolen kommer dock att göra en självständig bedömning av målet, så det är inte säkert att domen blir som föredraganden har föreslagit.

Du kan läsa mer om vad en föredragande gör på hovrättens hemsida. http://www.vastrahovratten.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Yrken-hos-oss/Domande-verksamhet/Foredragande/

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare