FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/03/2018

Vad blir straffet om en kör in i en bro?

Vad är straffet om man kör på en bro som är 3.40 hög och lastbilen är 4.50

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar informationen i din fråga som att du/någon kört på en väg under en bro och därmed kolliderat med bron på grund av att lastbilens höjd överstigit brons höjd.

Brottet som aktualiseras är vårdslöshet- eller grov vårdslöshet i trafik, beroende på omständigheterna i fallet (1 § trafikbrottslagen). Frågorna som blir relevanta är om personen ifråga har vållat trafikolyckan genom att i väsentlig mån brista i den omsorg och varsamhet som betingas av omständigheterna; och i så fall, om hen dessutom handlat grovt oaktsamt eller visat en uppenbar likgiltighet för annans egendom. Hur bedöms då dessa frågor? Jo, det som krävs är att personen gjort det antingen uppsåtligen (avsiktligen) eller om denne med vetskap om att det finns en risk för att en olycka inträffar, ändå tar den risken (oavsiktligen, men oaktsamt). Faktorer som kan spela in i bedömningen är hjälpfakta såsom; vägförhållandena, tiden på dygnet, skyltningen av brons höjd och trötthet.

I hovrättens mål nr. 10784-14 förekom liknande omständigheter som i din fråga. I det fallet beaktade hovrätten att det vid olyckstillfället saknades en gällande föreskrift beträffande brons konstruktion, vilket medförde att den tilltalades GPS-enhet inte varnade henom då hen närmade sig bron. Hen bedömdes därför inte ha haft särskild anledning att vara extra uppmärksam. Vidare beaktades även att rådande mörker kan ha påverkat personens möjlighet att i tid upptäcka bron och begränsningsskylten. Mot bakgrund av dessa omständigheter ansåg domstolen att den tilltalade inte hade brustit i sin varsamhet i väsentlig mån.

Straff/påföljd

Det är väldigt svårt för mig att komma till en slutsats på frågan om du gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik eller inte, eftersom att informationen du angivit är knapphändig. Jag har dock redogjort för ett liknande mål där den tilltalade friades på ovan angivna grunder. Om du nu skulle dömas för vårdslöshet i trafik stannar straffet på dagsböter. Hur många dagsböter som döms ut beror på hur allvarligt brottet är och dess storlek bestäms utifrån din inkomst. Ju högre inkomst du har - desto högre dagsbot döms ut. Om brottet istället är att anses som grovt, är det alltså istället fråga om grov vårdslöshet i trafik, där straffet är fängelse i högst två år beroende på brottets allvar. Om du nu döms till grov vårdslöshet i trafiken ska ditt körkort också återkallas enligt 5 kap. 3 § 1 p. körkortslagen (KörkL) och körkortet ska då vara indraget (spärrtid) under minst ett år (5 kap. 6 § KörkL). Observera att jag endast skrivit ut straffskalorna för brotten. I praktiken beaktar domstolen även andra omständigheter som har med straffmätningen att göra: exempelvis återfall i brottslighet och dina personliga förhållanden osv. Slutligen är det osäkert huruvida du ens gjort dig skyldig till något brott, oavsett om det skett en trafikolycka. Du är välkommen att fylla ut din fråga med information genom att vända dig till oss: 08-533 300 04.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare