Vad får man för straff för ofredande?

Är anmäld för ofredande. Är ostraffad får jag dagsböter eller fängelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst ska nämnas att du inte nödvändigtvis kommer bli dömd för ofredande om du är anmäld för det. Jag kommer att redogöra för vilka påföljder som kan aktualiseras i det fall rätten anser att du ska dömas för brottet.

Ofredande är ett brott mot frihet och frid som återfinns i brottsbalken, förkortad BrB (4 kap. 7 § BrB). Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms till böter eller fängelse i högst ett år. Det krävs dock att gärningen har varit ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt.

Vad gäller brottet ofredande är det ovanligt att någon döms till fängelse, utan det vanliga är att påföljden blir dagsböter. Det ska också nämnas att flera omständigheter inverkar på rättens val av påföljd. Försvårande omständigheter, såsom att gärningsmannen visat särskild hänsynslöshet eller utnyttjat offrets skyddslösa ställning, kommer att öka straffvärdet och möjligtvis föranleda ett strängare straff. Förmildrande omständigheter, såsom att gärningsmannen till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd, kommer istället leda till att straffvärdet minskar. Domstolen gör en helhetsbedömning, där de också kommer beakta att du är ostraffad vilket kommer att vara till din fördel. Utan fler omständigheter om ditt specifika fall är det svårt att säga vilket straff du kommer få i det fall du blir dömd, men det är mycket sannolikt fråga om dagsböter och inte fängelse.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite insikt i vilka påföljder som brottet ofredande kan aktualisera. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare