Vad får man göra när man ärvt med fri förfoganderätt?

Min hustrus mor har avyttrat sin fastighet till ett av sina barnbarn, utan att rådgöra med sina bröstarvingar. Efter hennes fars bortgång fanns det ett inbördes testamente mellan dem att, citat

" den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap. Den efterlevande har således ej rätt att testamentariskt förfoga över denna del av kvarlåtenskapen.

Efter bådas vår död skall den då befintliga kvarlåtenskapen tillfalla och fördelas lika mellan våra bröstarvingar……"

Vi vet inte hur den ekonomiska uppgörelsen över fastighetsförsäljningen ser ut, troligtvis är det en gåva, och ej en försäljning i paritet med aktuellt marknadsvärde.

Fråga; kan min hustru vidtaga någon juridisk åtgärd, i nuläget ? Eller blir det ett ärende att driva vid en kommande bouppteckning efter min hustrus mors bortgång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått det rör din fråga den arvsrätt som din fru har samt hur hennes mors agerande kan påverka denna arvsrätt. Arvsrätten behandlas i ärvdabalken. När din frus far dog träder makens arvsrätt in (3 kap 1 § ärvdabalken). Denna arvsrätt kan dock sättas ur spel genom att den avlidne har upprättat ett testamente. Det har också din frus föräldrar gjort. Nästa steg blir därmed att titta på testamentet och se vad som står där.

Fri förfoganderätt innebär inte ett förbud att sälja eller ge bort egendom

I testamentet står att den efterlevande maken ska ärva den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Detta är också något som stämmer överens med den lagstadgade arvsrätten för en make. Att ärva något med fri förfoganderätt innebär inte ett förbud mot att sälja eller ge bort egendom. Om man ärver med fri förfoganderätt har man alltså rätt att sälja, köpa eller ge bort vad man vill. Vad det innebär är att den efterlevande maken inte har rätt att genom testamente testamentera bort den kvotdel av kvarlåtenskapen som tillhör och kommer från den avlidna maken (3 kap 2 § ärvdabalken). Detta förbud att testamentera bort delar av kvarlåtenskapen gäller vidare endast en s.k. ideell andel av egendomen, d.v.s. inte specifik egendom (NJA 1995 s. 303). Jag kommer att illustrera vad jag menar genom ett exempel:

Om makarna efter bodelningen efter dödsfallet ägde hälften av egendomen var är kvotdelen på efterarvet efter faderns bortgång 50 %. Den efterlevande maken, modern, har därmed rätt att testamentera bort 50 % av all egendom som finns kvar vid hennes dödsfall, inte mer. Hon får även testamentera bort vad hon vill. Ingen specifik egendom är skyddad.

Om jag förstår det rätt har din frus mor dessutom inte testamenterat bort fastigheten utan antingen sålt eller givit den till ett barnbarn medan hon lever. Det finns ingenting som förbjuder henne från att göra detta. Din frus mor har rätt att göra vad hon vill med egendomen medan hon är i livet. Begränsningen ligger endast i den mängd egendom hon eventuellt testamenterar bort.

Gåva till barnbarn är som huvudregel inte förskott på arv

Nästa steg är att undersöka om det eventuellt kan vara frågan om ett förskott på arv (6 kap 1 § ärvdabalken). Om barnbarnet har fått fastigheten antingen utan någon ersättning gavs eller att ersättningen är mycket mindre än marknadsvärdet anses det vara en gåva. En gåva till ett barnbarn anses dock inte som huvudregel vara ett förskott på arv. Detta då barnbarn endast är arvsberättigade om deras förälder, d.v.s. din hustrus mors barn, är avlidet. Om ett av barnen till din frus mor är avlidet träder dennes barn in som arvsberättigad i dennes ställe (2 kap 1 §). För att gåvan till barnbarnet ska anses vara ett förskott på arv krävs alltså att den arvsberättigade föräldern är avlidet och att barnbarnet därför är arvsberättigad efter din frus mor. Om så skulle vara fallet finns det ingenting som ni kan göra nu utan det kommer påverka arvskiftet senare. Men i så fall ska det förskott som barnbarnet fått räknas av på hens andel (6 kap 1 §).

Om barnbarnet inte är arvsberättigat efter modern finns det dock ingenting ni kan göra. Din frus mor har lagligt rätt att göra vad hon vill med egendomen och om barnbarnet inte är arvsberättigat kan det inte vara ett förskott på arv.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Annars är du varmt välkomna att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare