Vad gäller för förtal?

Hej! Min exman, sedan 7 år tillbaka, håller på att förtala mig inför bekanta o vänner. Säger att jag är en kleptoman, har stulit saker från honom o säger fula saker till folk, som han påstår att jag sagt! Nu har jag tröttnat på detta, som pågått i ca 7år, vad ska jag göra??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Detta står skrivet i brottsbalken (5 kap. 1 §). Brottet innehåller tre krav eller så kallade rekvisit för att vara fullbordat.

En uppgift ska lämnas till tredje man
För att dömas för förtal förutsätts att en uppgift lämnas och att det sker till någon annan än den beskyllde (det vill säga till tredje man), lämnas uppgiften till den beskyllde kan det istället vara fråga om förolämpning (5 kap. 3 §). I ditt fall tycker jag det låter mer som förtal eftersom din exman lämnat uppgifterna till bekanta och vänner. Brottet är fullbordat när uppgiften har lämnats och uppfattats av tredje man.

Uppgiften ska vara ägnad att utsätta någon för "andras missaktning"
Uppgiften som lämnats ska vara av nedsättande beskaffenhet. Det krävs inte att uppgiften är nedsättande enligt allmän uppfattning i samhället utan det räcker att uppgiften är ägnad att utsätta någon för "andras missaktning". Det krävs alltså ingen bevisning om att beskyllningen faktiskt också medfört någons missaktning så länge uppgiften är ägnad till detta.

Att anklaga någon för att vara kleptoman borde anses vara en uppgift av nedsättande beskaffenhet. Om uppgiften också är ägnad att utsätta dig för någons missaktning och har lämnats till tredje man uppfylls rekvisiten för brottet förtal.

Det döms inte till förtal ifall det med hänsyn till omständigheterna ska anses som försvarligt eller om uppgiften är sann, eller ifall det finns skälig grund för uttalandet (5 kap. 1 § 2 st.).

Hur du går vidare med din fråga
Grundregeln är att åklagare inte får väcka åtal för förtal utan initiativet ligger hos den person som anser sig blivit utsatt för brottet. Om du anser dig ha blivit utsatt för förtal av din exman kan du alltså väcka ett så kallat enskilt åtal. Åklagaren har ingen skyldighet att medverka vid ett sådant åtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare