Vad gäller när det slutliga priset för konsumenttjänst avviker från en tidigare lämnad prisuppgift?

Hej,

Jag nyligen anlitat snickare för att bygga en altan. Jag fick först ett muntligt uppskattat pris på 15Tkr men bad sedan om att få en skriftlig offert. På denna offert fick jag ett pris på 18Tkr (där de även skriver att detta är en grov beräkning och medvetet högre). Nu kom så fakturan där slutbeloppet landade på knappt 28Tkr dvs ca 10Tkr högre än offerten. Jag tycker detta är helt orimligt men företaget hävdar att de inget kan göra då arbetet tog lite längre tid samt att det krävdes lite mer material än vad de trodde. Att de beräknat fel från början ska väl inte lasta mig? Vidare har de lagt på moms på fakturan trots att jag vid offertillfället frågade om alla kostnader/avdrag var medräknat (dvs både moms och rot) och fick ett jakande svar. På offerten står heller ingenting om moms överhuvudtaget (ingenting om att moms kommer att läggas på t ex).

När jag invända mot företaget om momskostnaden så hävdar de bara att de inte minns om de sagt något om moms vid offerten. Att de saknas information om moms i den skriftliga offerten menar de beror på att det inte är en "riktig offert" utan mer ett "uppskattat pris".

Tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut vad som gäller här.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så här:

Du är konsument och har anlitat professionella hantverkare för att bygga en altan. Du fick inledningsvis en muntlig uppgift där priset uppskattades till 15 000 kr. Du begärde därefter en skriftlig offert från företaget där priset bestämdes till 18 000 kr. Det slutliga priset landade dock på 28 000 kr. Den första frågan är därför vilket pris som gäller för altanen.

Du skriver dessutom att hantverkarna hävdar att en av anledningarna till det höga slutpriset är att offerten utställdes exklusive moms. Den andra frågan är alltså vad som gäller angående högre pris pga. tillkommande moms.

Frågan besvaras med regler som finns i konsumenttjänstlagen (KTjL).

Vilket pris gäller?

Enligt 36 § 2 st KTjL får det slutgiltiga priset inte överstiga en tidigare lämnad prisuppgift med mer än 15 %. Du har fått två prisuppgifter, frågan är därför vilken av dessa som sätter gränsen för det maximala slutpriset.

Jag tolkar det du skriver som att du först fick en muntlig ungefärlig prisuppgift. Du bad därefter om en mer preciserad prisuppgift som kom i form av en offert. Offerten får anses vara ett erbjudande om att bygga altanen till ett pris på 18 000 kr. Jag tolkar vidare situationen som att du inte invänder mot priset i offerten utan främst mot priset i den slutliga fakturan.

Jag kan därför inte göra någon annan bedömning än att prisuppgiften i offerten sätter gränsen för det maximala slutpriset. Oavsett om hantverkaren invänder att offerten inte var menad som "en riktig offert" utan en "ungefärlig prisuppgift" så får alltså inte det slutliga priset överstiga 18 000 med mer än 15 %. Med andra ord får inte hantverkaren fakturera dig för mer än 20 700 kr med undantag för vissa pristillägg.

När har en hantverkare rätt till pristillägg?

En hantverkare har enligt 38 § KTjL rätt till pristillägg om arbetet har blivit dyrare pga. omständigheter som beror på konsumenten. Det finns ingenting i din fråga som antyder att några sådana omständigheter skulle föreligga i ditt fall.

Rätt till pristillägg föreligger också om hantverkaren har rätt att utföra tilläggsarbeten enligt 8 § KTjL. Om det vid utförandet av det ursprungliga uppdraget uppstår ett behov av kompletterande tilläggsarbeten så ska hantverkaren underrätta konsumenten och begära anvisningar. Konsumentens godkännande krävs alltså för att hantverkaren ska ha rätt att utföra eventuella tilläggsarbeten.

Om hantverkaren har utfört tilläggsarbeten utan att inhämta konsumentens godkännande så föreligger rätt till pristillägg endast under förutsättning att:

1. Konsumenten inte har kunnat anträffas.

2. Priset för tilläggsarbetet är lågt eller obetydligt i förhållandet till priset för den ursprungliga tjänsten. Eller,

3. Det finns särskilda skäl att anta konsumenten vill få tilläggsarbetena utförda.

Enligt min bedömning så finns det ingenting i din fråga som tyder på att hantverkaren har rätt till pristillägg. I din fråga framgår inte att hantverkaren har begärt att få utföra några tilläggsarbeten. Även om hantverkaren har utfört tilläggsarbetet på eget bevåg så har inte priset varit lågt eller obetydligt. Det finns heller några rimliga skäl för hantverkaren att anta att du skulle vara villig att få tilläggsarbeten utförda till ett så pass högt pris.

Vad gäller ifråga om momsen?

En prisuppgift utan angiven moms anses alltid vara inklusive moms när prisuppgiften är riktad till en konsument. I ditt fall spelar det alltså ingen roll att hantverkaren inte har skrivit någon uppgift om moms. Juridiskt sett är offerten därför inkl. moms eftersom du är konsument.

Sammanfattningsvis

1. Hantverkaren får inte fakturera dig till ett högre pris än 20 700 kr.
2. Ett pris som riktas till en konsument är alltid inkl. moms. Hantverkarens invändningar om högre pris pga. moms saknar därför grund.

Avslutningsvis

Om hantverkarna inte går med på dina invändningar så rekommenderar jag att du gör en anmälan till ARN.
ARN är en myndighet som kostnadsfritt avgör tvister mellan konsumenter och näringsidkare. För mer information se: https://www.arn.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare