Vad gäller om hyra ej betalats vid svart hyreskontrakt?

Jag har hyrt ut min hyresrätt "svart" ett tag, med kontrakt.och undrar om jag kan stämma henne som bott där,för att hon inte har betalat hyrorna?hon har även gjort omfattande skador som hon inte heller tänker betala! Har tillslut fått ut henne iallfall.

Detta handlar om ca 25-30 tusen kronor.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Samma regler gäller för ett svart hyreskontrakt som om hyresvärdens tillstånd funnits. Eftersom ni har ett kontrakt har du rätt att få pengarna för hyran av din hyresgäst och även ersättning för de skador hon orsakat hyresrätten. Då det dock är otillåtet att hyra ut hyresrätt utan hyresvärdens tillstånd riskerar du vid en stämning att få din hyresrätt förverkad, Jordabalken 12:42. Detta innebär att du blir av med hyresrätten. Det är alltså upp till dig att avgöra om det är värt att stämma din före detta hyresgäst.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare