Vad gäller vid fri förfoganderätt för en efterlevande sambo?

Hej,

Min mor lever i ett samboförhållande. Hennes sambo har inga barn eller andra levande släktingar. Min mor har endast mig och min bror kvar i livet. I deras testamente står det "[...] att den av oss som överlever den andra skall med fri förfoganderätt erhålla den all den avlidnes kvarlåtenskap av vad slag det må vara [...]". Två undantag finns, dels att vi skall ärva det min mor ärvt från sina föräldrar direkt, dels att jag och min bror ärver det som finns kvar när båda har gått bort. Min första fråga: Innebär detta att hennes sambo skulle kunna ge bort allting (förutom det i undantaget) om min mor skulle dö först? Min andra fråga: Min mormor gick nyligen bort. Min mor kommer att ärva några hundratusen. Innebär det att jag och min bror kommer att få ärva exakt denna summa (om min mor skulle dö före sin sambo), eller påverkas vårt arv utav, till exempel, huruvida vår mor spenderar pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör arvsrätten vilket innebär att regler i ärvdabalken (ÄB) blir tillämpliga. Som huvudregel i svensk rätt ärver inte sambor varandra. Man kan dock upprätta ett inbördes testamente om att ärva varandra som din mor och hennes sambo gjort.

Kort om upprättande av testamente
Utgångspunkten är att den som fyllt 18 år får testamentera bort sin kvarlåtenskap, 9 kap. 1 § ÄB. Formkraven för ett testamente är stränga. Det ska upprättas skriftligt och två samtidigt närvarande vittnen ska se testatorn underteckna handlingen. Vittnena ska styrka handlingen med deras namn och dessutom veta att handlingen är ett testamente, 10 kap. 1 § ÄB.

Är testamentet giltigt?
Det finns fall där en person inte får testamentera bort hela sin kvarlåtenskap. I ditt fall blir främst din och din brors rätt till er s.k laglott aktuell. Barn har nämligen rätt till halva arvslotten(kallas för laglott) vilket innebär att din mor inte får testamentera bort den delen, 7 kap. 1 § ÄB. För att förtydliga det hela använder jag mig av följande exempel: Arvet efter din mors bortgång är totalt 100.000 kr. Du och din bror har rätt till häften av det, dvs 50.000 kr som ni får dela på. Det innebär att din mor endast får testamentera bort 50.000 av hennes 100.000.

Du nämner att ni får ärva det din mor ärvt från sina föräldrar direkt. Om den delen är mer än hälften av hela arvet från din mor så har er laglott täckts, eftersom ni direkt får ärva er laglott. För att göra det tydligt kommer ett till exempel här: Arvet efter din mor är totalt 100.000 kr varvid 60.000 kr är pengar hon ärvt från sin mormor. Vid utdelning av arvet kommer du och din bror få dela på 60.000 kr och den efterlevande maken 40.000 vilket täcker er rätt till laglotten som i detta fall är 50.000 kr.

Skulle det däremot vara så att den utdelning du och din bror tillsammans får inte överstiger hälften av det totala arvet så kan ni påkalla jämkning. Att påkalla jämkning av ett testamente innebär att ni kräver att testamentet justeras, 7 kap. 3 § ÄB. Verkan av det blir att ni får ut den del ni har rätt till samtidigt som den delen fråntas den efterlevande sambon. Du har 6 månader från att du fick ta del av testament att påkalla jämkning. Det kan du antingen göra hos testamentstagaren(efterlevane sambon) eller väcka talan hos domstol, 7 kap. 3 § 3 stycket ÄB. Om du inte påkallar jämkning så kommer testamentet att vara giltigt i dess helhet och du får ärva resten först efter den efterlevande går bort.

Svar på fråga 1:
Den efterlevande sambon ärver med fri förfoganderätt står det i testamentet. Det innebär att den efterlevande har rätt att göra vad hen vill förutom att testamentera bort egendomen. Större gåvor kan likställas med testamente och därmed jämkas.

Svar på fråga 2:
Min tolkning av testamentet är följande. Din mor ärver sin mor först. Oavsett om hon gör det med fri eller full förfogande rätt så har hon rätt att spendera pengarna under sin livstid. Det innebär att du och din bror har rätt till den summa som återstår när din mor gått bort. Ert arv gällande den delen påverkas alltså av hur din mor spenderar pengarna.

Hoppas det var svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen annars!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare