Vad gäller vid kvittning av skuld?

Kan man efter 15 år hävda att det finns en muntlig skuld? Min ex-sambo (barnens far) hävdar att han har lånat ut handpenning till mig för en bil för över 15 år sedan, jag har aldrig accepterat denna skuld "jag hävdar att något sådant inte finns". Det har varit några turer fram och tillbaka där jag slutligen fick vårdnaden av mina pojkar och för övrigt inte haft någon kontakt med fadern på länge. Detta med skuld har inte nämnts på över 15 år. Nu har han fått för sig att han ska dra av skulden från underhållet för mina barn som bor heltid hos mig fram tills skulden är betald, då han betalar direkt till mig. Hur kan jag gå tillväga i denna knepiga situation?

Lawline svarar

En skuld som du beskriver kallas för enkel fordran. Enkla fordringar regleras av skuldebrevslagen (SkbrL) och regler om preskription finns i preskriptionslagen (PreskL).

Fordran preskriberas efter 10 år

En enkel fordran preskriberas som huvudregel 10 år efter skuldens tillkomst, 2 § första stycket PreskL. Det finns dock flera situationer då preskriptionstiden kan avbrytas under denna tid. Detta innebär att det löper en helt ny preskriptionstid från denna nya tidpunkt, det sker då ett så kallat preskriptionsavbrott, 5 § PreskL. Från denna nya tidpunkt måste man sedan vänta ytterligare 10 år (eller så lång tid preskriptionstiden är) innan skulden kan preskriberas. Det kan t.ex. vara att du har erkänt skulden under denna tiden eller på annat sätt bekräftat att du är skyldig din ex-sambo pengar.

Eftersom du skriver att skulden inte nämnts på 15 år så är fordran preskriberad och din ex-sambo kan inte göra den gällande mot dig.

Borgenären har bevisbördan för skuldens existens

Det blir svårt för din ex-make att bevisa att du har en penningskuld till honom, eftersom du dels förnekar skulden och dels att han endast har en muntlig överenskommelse med dig som bevisning. Även om han hade haft en överföring dokumenterad så måste han också bevisa att överföringen skedde med ett löfte om att du ska betala tillbaka pengarna. Det blir således svårt för din ex-sambo att bevisa att skulden över huvud taget existerar.

Försäkringskassan kan hjälpa dig om din ex-sambo inte betalar enligt avtalat
Om det är så att han vägrar betala underhållsstöd kan du gå till försäkringskassan och få utbetalning av dem, maxbeloppet är emellertid 1723kr för underhållsstöd från försäkringskassan. Underhållsstöd är benämningen på pengarna försäkringskassan betalar ut medan din sons pappa inte vill/kan betala underhållsbidrag. Du kan ansöka genom att klicka här. Det står att det tar max 6 veckor att få ett besked.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ayub AkbariRådgivare