Vad gäller vid störningar i lokaler som hyrs ut av en bostadsrättsförening?

Hej!

Jag bor i en bostadsrättslägenhet i en bostadsrättsförening som hyr ut vissa lokaler till företag. Ett av dessa företag är ett solarie som spelar väldigt hög musik från solariebäddarna även när de inte används och min lägenhet ligger precis ovanför samtliga solarierum. Jag har under de fyra år som jag bott här haft återkommande problem med att musiken hörts upp till mig och då främst basen vilken hörts väldigt tydligt. Jag har vid dessa tillfällen både kontaktat solarie-ägaren själv samt bett styrelsen att hantera det vilket fungerat under en tid och musiken har sänkts till en rimlig nivå men efter en tid har problemet återuppstått igen. I nuläget hörs musiken från kl 6 till kl 23 varje dag, även helger och jag har nu tröttnat rejält på att styrelsen inte ser till att musiken upphör att störa mig en gång för alla. De säger att det enda de kan göra är att igen be solarie-ägaren att sänka musiken men finns det verkligen inget mer de kan göra? Borde inte föreningen ha skyldighet att se till att problemet inte återkommer och att inhyrda företag inte stör för de boende i föreningen?

Vad har jag som bostadsrättsinnehavare för rättigheter i ett sånt här läge? Tusen tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrättsföreningen hyr ut lokaler till olika företag och då blir jordabalken (JB) aktuell.

Vad gäller vid störningar i lokaler?

Lokalhyresgäster har en skyldighet att inte störa de andra hyresgästerna i omgivningen. Störningarna får inte ske i sådan grad att det kan vara skadligt för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön (12 kap. 25 § första stycket JB). Vanliga exempel på störningar är nedskräpning, störande ljud i form av t.ex. musik eller skrik, vanskötsel av djur, våld, hot eller aggressivt beteende. Som hyresgäst är man dock tvungen att stå ut med vissa ljud t.ex. ljudet från lekande barn.

Hur ska hyresvärden (bostadsrättsföreningen) hantera problemet med störningarna?

Bostadsrättsföreningen har en plikt att agera och få störningarna att upphöra. I första hand ska bostadsrättsföreningen ge den störande hyresgästen tillsägelse. Då ska hyresgästen rätta sig efter tillsägelsen. I ditt fall har inte någon rättelse skett och störningarna fortsätter att ske. I en sådan situation har bostadsrättsföreningen rätt att förverka hyresrätten. Det innebär att hyresavtalet upphör att gälla omedelbart och hyresgästen måste flytta ut (12 kap. 42 § 6p JB).

Sammanfattningsvis kan bostadsrättsföreningen göra mer än att bara säga till lokalhyresgästen att sluta med störningar. Lokalhyresgästen kan bli tvungen att flytta på bostadsrättsföreningens begäran.

Vad gäller vid bostadsrättsföreningens passivitet att ingripa mot störningarna?

I fall bostadsrättsföreningen inte gör något åt problemet med störningarna kan du vända dig till hyresnämnden som kan meddela ett åtgärdsföreläggande. Ett åtgärdsföreläggande innebär att bostadsrättsföreningen ska lösa ett problem t.ex. störningar före ett visst datum. Det finns även en möjlighet att få nedsättning av årsavgiften under tiden som störningarna sker.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare