Vad gör man när fordringsägaren inte kan uppvisa fakturan?

Hej,

Det är så att min Sambo har för 1-2 år sedan köpt en dator som hon inte betalat fullt ut.

Vi har nu ringt till bolaget (XX) som hon köpte datorn hos för att betala det fullständiga beloppet, svaret från XX är att skulden har gått vidare till ett inkassobolag.

Därefter har vi ringt inkassobolaget som vi blev hänvisade till för att betala av det fullständiga beloppet, svaret där var att skulden har gått tillbaka till XX.

Vi har även ringt Kronofogden och kollat ifall skulden ligger där men det gör den inte.

Vi har upprepat denna process minst tre gånger, dvs. ringt XX, inkassobolaget samt kronofogden.

Hur ska vi gå till väga?

Vi är mycket villiga att betala av hela skulden direkt men har inte möjlighet då ingen verkar hantera fakturan.

Ska vi begära en bekräftelse från samtliga tre företag/myndigheter där dem säger att skulden inte finns där, skriva ut och visa upp vid en framtida tvist?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har i din fråga anonymiserat företagets namn till "XX".

Jag förstår att det kan bli krångligt när det är flera parter inblandade. I ert fall har vi dels butiken som ni köpte datorn ifrån, dels företaget vars betaltjänst ni använde (XX), dels inkassobolaget och så även Kronofogden.

Vem ska få er betalning?

I grund och botten är det ändå butiken där datorn är inköpt som är den huvudsakliga fordringsägaren som har störst intresse av att få betalt ifrån er. Detta eftersom bolaget du nämner, XX, endast erbjuder en betaltjänst och de jobbar därför på uppdrag av butiken som är försäljaren utav datorn. Med andra ord - när ni betalat till XX, skickar de vidare pengarna till butiken där datorn är inköpt eftersom de endast förmedlar en betaltjänst.

Hur fungerar det när skuld skickas till inkassobolag?

Även om skulden skulle ha skickats till ett inkassobolag som du säger att bolaget har upplyst er om, ska XX i det här fallet ändå kunna ge er den information ni önskar, så som betalningsuppgifter samt skuldens belopp. När en skuld/faktura skickas till ett inkassobolag "försvinner" skulden inte från den som skickat dit ärendet, i det här fallet XX. Inkassobolaget jobbar alltså i sin tur på uppdrag av XX.

Min rekommendation

Jag skulle därför rekommendera att ni hör av er till butiken som sålde datorn eftersom ingen annan verkar har någon information kring skulden.

Precis som du säger är det en god idé att ni ber XX och inkassobolaget om en bekräftelse på att de inte har några skulder på din sambos personnummer. Det är alltid bra att få sådant bekräftat skriftligt, be därför om att få det på mail eller skickat per post och spara sen dessa bekräftelser när ni har fått dem.

Får ni tag på butiken som sålde datorn är det bra om ni ber även dem skicka någon form av avslutsbekräftelse eller liknande, i och med att de måste ha sparat avtalet om avbetalning som ni ingick vid köpet. Om ni är osäkra på vilken affär det var som ni köpte datorn ifrån, sparas detta av bolaget XX som ska kunna svara på denna fråga. Annars kan ni säkert logga in på deras "mina sidor" eller liknande för att se era tidigare inköp.

Jag hoppas att detta var svaret på er fråga, har ni någon mer fundering kring detta kan ni lämna en kommentar här nedan så försöker jag svara på det så fort jag kan!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare