Vad händer med bolånet om försäljningen av bostaden inte täcker lånesumman?

Jag äger ett hus som jag hyr ut. Vi har gjort upp om ett hyrköp, dvs jag får hyra varje månad i 8 år och jag betalar av lånet.

Dessvärre har jag varit arbetslös en tid och blev tvungen att leva för dom pengarna. Det resulterar i att jag får en skuld kvar av bolånet vid den tänkta tidpunkten för överskrivandet av huset till mina hyresgäster.

Jag undrar om jag kan göra om bolånet som blir kvar till ett privatlån? Eller kan jag stå för bolånet fast hyresgäster ansökt om lagfart?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I det fall ett ägarbyte sker och ditt lån inte är avbetalat och kan inte täckas av försäljningsintäkten är du fortfarande skyldig banken den lånesumman som återstår. När ett ägarbyte sker har lånet inte längre någon säkerhet i fastigheten, vilket innebär att lånet inte längre kan klassificeras som ett bolån. Vanligtvis läggs lånet om till ett privatlån. Observera att banken kan komma att ta ut en högre ränta för privatlånet än för bolånet. Detta eftesom att säkerhet, som låg till grund för lånet, inte längre ägs av dig. Vid fler frågor bör du i första hand kontakta din bank .

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare