Vad händer när jag begår brott under tiden jag är villkorligt frigiven?

Fick ett straff på 12 månader för narkotikabrott. Var häktad drygt 5 månader, sedan inne några veckor och sedan fotboja. Villkorlig frigivning i april i år efter sammanlagt 8 månaders strafftid. Nu åkt fast för innehav av 5 g kokain. Hur ser straffet ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer om man begår brott under tiden när man är villkorligt frigiven?

När du blir villkorligt frigiven innebär detta att du friges med en prövotid som motsvarar det som återstår av strafftiden, dock minst ett år (26 kap 10 § BrB). Under denna prövotid ska du visa dig skötsam vilket bland annat betyder att du inte ska begå nya brott, (26 kap 11 § BrB). Om du skulle begå ett nytt brott under denna tid kan domstolen döma ut en ny påföljd för det senare brottet (34 kap 1 § BrB). Den villkorliga frigivningen ska också anses förverkad i och med den nya brottsligheten om inte särskilda skäl talar emot det (34 kap 5 § BrB). Vid bedömningen tar man bland annat hänsyn till om den nya brottsligheten i förhållande till den tidigare är av lindrigare art, samt om lång tid har förflutit mellan brotten. Om domstolen anser att det finns skäl att förverka den villkorliga frigivningen kommer du att åka tillbaka till fängelset för att avtjäna det som återstår av din strafftid, vilket i ditt fall är fyra månader.

Domstolen kan även undanröja den tidigare påföljden och döma ut en ny, gemensam påföljd för det tidigare samt det senare brottet, (34 kap 4 § BrB). Då ska domstolen ta hänsyn till vad den dömde redan har undergått till följd av den tidigare domen och kan därmed döma ut lägre straff än vad som är föreskrivet för brottet.

Vilket straff kan väntas?

I rättsfallet NJA 2008 s.653 fastslog HD att gränsen vid narkotikabrott av ringa grad och normalgraden går vid 0,73 gram kokain när personen har detta för eget innehav. Eftersom du nu har åkt fast för innehav av 5 gram kokain räknas alltså detta som narkotikabrott av normalgraden vilket har ett straffvärde på minst 14 dagar och högst 3 år, (1 § NSL). Exakt hur långt straff som kommer utdömas kan jag tyvärr inte svara på eftersom det är en samlad bedömning som domstolen gör.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare