FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/01/2020

Vad händer när målsägande lämnar landet innan rättegång?

Skall snart till tingsrätten för att jag blivit anklagad för misshandlad, vad händer när den som säger sig vara misshandlad lämnat Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som blivit utsatt för ett brott och lidit skada till följd av detta, kallas för målsägande. 20:8 Rättegångsbalken (RB).

I allmänhet behöver inte målsägaren alltid delta i rättegången. Det beror på om man kan anta att målsägarens närvaro i rätten har betydelse för utgången i målet. Men om målsäganden har fått en kallelse till att infinna sig i rätten så ska man som huvudregel vara där om man inte har en giltig anledning. En giltig anledning skulle exempelvis kunna vara sjukdom 32:6 RB. En giltig anledning är inte en vanlig utomlandsresa.

Är målsägande inte närvarande men har en giltig anledning till detta så kommer antagligen rättegången att flyttas fram och målsäganden får en ny kallelse, 46:2 p. 4 RB. Men om domstolen flyttar fram rättegången och målsägande missar även denna gång så har domstolen rätt att döma ut vite.

Om målsägande är kallad till rättegång och utan giltig anledning lämnar landet och kan således inte medverka på rättegången riskerar personen att få vite, 20:8 st. 4 RB

Avslutning
Om målsägande behöver närvara på rättegången men åker utomlands och missar den, kommer rättegången att ställas in och målsägande får betala vite.
Men det finns också en chans att målsäganden inte behöver vara där och rättegången fortsätter som vanligt, då finns det inget hinder för att målsägande är utomlands vid tiden för rättegång.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare