Vad händer om arbetsgivaren inte fullföljer utbildningsklausul i anställningsavtal?

Hej!

Jag har för ett år sedan blivit anställd hos ett företag som gruppträningsinstruktör. När man utbildar sig till instruktör så är tanken att företaget ska betala den utbildningen men bara om jag(instruktören) har instruerat 80 pass på ett år. Har man instruerat 40 pass på ett år får man betala halva summan. Så står det i anställningsavtalet som både jag och företaget har skrivit under. Men vad händer om detta avtal inte fullföljs av företaget. Alltså jag inte har fått möjligheten att instruera 80 pass på ett år även fast att jag har bett om att få möjligheten för alla tre chefen som jag har haft och alla tre har sagt att det ej var aktuellt. Jag fick endast instruera 1 pass i veckan vilket betyder att jag i slutet av året måste betala för min utbildning. Vad gäller egentligen? Har inte företaget en skyldighet att ge mig möjlighet att fullfölja kontraktet?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

I mitt svar utgår utgår jag från att avtalet inte är ett kollektivavtal och utesluter att det finns en stark branschpraxis inom yrket. I så fall kan min bedömning se annorlunda ut.

Gällande anställningsavtal som inte är ett kollektivavtal så ska tolkning göras utifrån allmänna rättsliga avtalsprinciper. När tolkning görs utgår man naturligtvis från avtalet i helhet och vad parterna borde vart inställda på vid avtalets slut.

Avtalet säger att du måste instruera minst 80 pass på ett år och arbetsgivaren betalar summan av utbildningen utifrån hur många pass du har utfört. Vad som sagts här kan endast tolkas på det sättet att, om du ska instruera 80 pass på ett år, så måste det finnas 80 pass för dig att instruera. Om du inte kan göra detta på grund av arbetsgivaren så kan inte du hållas ansvarig för de begränsade pass som de har hållit tillgängliga.

Jag rekommenderar att du dokumenterar när du frågar om pass för att stärka att du försöker fullfölja avtalet. På det sättet kan de inte invända att det är du som ska hållas ansvarig för att avtalet inte är fullföljt.

Ha en bra vecka, med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare