Vad händer om jag ärver mina föräldrars fritidshus som enskild egendom? Om jag dör först? Om min make dör först?

Jag och min man är gifta och har ett gemensamt barn. Han har också två barn sen tidigare.

Vi har en en fastighet där vi äger 50% var. Vi förstår hur arvet delas upp mellan barnen med laglott och arvsrätt.

Men om jag ärver mina föräldrars fritidshus som enskild egendom hur blir det då?

Om jag dör först? Om min make dör först?

Mvh

Tina Lundgren

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar vad som händer med din kvarlåtenskap om du nu ärver dina föräldrars fritidshus som enskild egendom. Din make har två barn sedan tidigare. Ni har också ett gemensamt barn. Bestämmelser om arv återfinns i Ärvdabalken 1958:637 (ÄB).

Vad händer med fritidshuset som du ärvt, vid din makes bortgång?

Då fritidshuset utgör enskild egendom, berörs inte det vid din makes bortgång. Det ingår inte på något sätt i ert giftorättsgods, och ska således inte ingå i en bodelning om din make avlider. Det är din egendom och ingen annan kan göra anspråk på den vid det skedet.

Vad händer med fritidshuset om du avlider innan din man?

Huvudregeln är att makar ärver varandra med full äganderätt (3 kap 1 § ÄB). Men det förutsätter att inte någon av makarna äger enskild egendom eller att det i övrigt inte finns något äktenskapsförord. Då fritidsfastigheten utgör enskild egendom kommer din make istället ärva fastigheten med fri förfoganderätt. Att ärva med fri förfoganderätt innebär att din make inte har rätt att testamentera bort egendom, men han får fritt nyttja och sälja den. En del av hans tillgångar är arv efter dig som han då ärvt med friförfogande rätt. Hur stor del av hans totala tillgångar som det utgör räknas ut vid bouppteckning.

Den kvotdelen, dvs. den del som din make har ärvt med fri förfoganderätt, är efterarvingar berättigade till när han sedan går bort (3 kap 2 § ÄB). Det innebär att ditt barn först och främst har rätt till fritidsfastigheten. Barnen som din man har i ett tidigare förhållande, utgör inte arvingar till dig och de är således inte berättigade till att ärva fritidsfastigheten eller motsvarande belopp vad den är taxerad till.

Sammanfattningsvis: Vid din bortgång tillfaller fritidsfastigheten din make. Han ärver den med fri förfoganderätt. Vid hans bortgång är det istället ert gemensamma barn som ärver fastigheten.

Hoppas du har fått klarhet i frågan!

Linnéa CarnrotRådgivare