Vad innebär brottet förtal?

Hej är i ett bråk med en gammal kompis. Och just nu så sprider han rykten runt om till stan allt och alla att jag har våldtagit 3 kvinnor samt drogat dem för att få ha sex. vilket inte stämmer alls. Men det är en liten stad och folk tror ju självklart på det värsta kan jag anmäla han för ärekränkning? och eventuellt få ett skadestånd med tanke på att han förstör hela mitt rykte. Även om han skulle helt plötsligt komma till sitt fulla bruk och inse lögnen så är ju skadan skedd och jag blir bara arg att han kan smutskasta mig sådär och borde ju inte vara lagligt. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den här typen av frågor regleras av Brottsbalken (BrB). Brottet du beskriver i din fråga är förtal som återfinns i Brottsbalkens femte kapitel om ärekränkning. Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, begår brottet förtal. Påföljden är böter (5 kap. 1 § BrB). Om brottet istället är grovt döms den tilltalade till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen med hänsyn till uppgiftens innehåll eller sättet för eller omfattningen av spridningen eller annars var ägnad att medföra allvarlig skada (5 kap. 2 § BrB). Du har möjlighet att yrka på ett skadestånd.

Om du anser att du har utsatts för detta brott bör anmäla det hos Polisen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare