Vad innebär en bestämmelse i ett entreprenadavtal som säger att priset kan variera med +/- 15 %?

Hej,

har fått slutfaktura från entreprenör på en tillbyggnad med kontrakt enligt abs09 med fast pris.

Kontraktet säger bla att pris kan variera +/- 15% men också att alla tillägg måste skriftligen godkännas av oss som byggherre.

Entrprenören skickar nu slutfaktura på fast pris +12% och säger att det är pga av "extra material".

Vi har inte under byggets gång blivit informerade om detta.

Har han rätt att lägga på vad han känner för upp till 15%?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och entreprenören har slutit ett kontrakt. I kontraktet har ni avtalat om ett fast pris som kan variera med +/- 15 %. Det framgår också att kontraktet hänvisar till standardavtalet ABS09.

Frågan besvaras utifrån regleringen i ABS09 och konsumenttjänstlagen (KTjL).

Priset

Enligt ABS09 p.1 och 36 § KTjL bestäms priset av kontraktet. Huvudregeln är alltså att det pris som beställare och entreprenör har avtalat om gäller. I din fråga framgår att du har avtalat om ett fast pris som kan variera med +/- 15 %. Mot den bakgrunden finns det ingenting i ABS09 eller KTjL som tyder på att det avtalade priset inte skulle gälla. Entreprenören har därför, inom den ram som kontraktet ställer upp, rätt att höja priset med upp till 15 % av det fasta priset.

Vad är ett tillägg? Under vilka förutsättningar kan entreprenören höja priset?

Du skriver att det finns en bestämmelse i kontraktet som föreskriver att alla tillägg ska godkännas av byggherren. Entreprenören måste då inhämta beställarens godkännande för att kunna utföra och ta betalt för ett eventuellt tilläggsarbete. Frågan är därför om "extra material" är ett tilläggsarbete som entreprenören inte kan ta betalt för på grund av att han inte har inhämtat ditt godkännande.

I p.6 ABS09 framgår att behövligt material ingår i kontraktsarbetet. Detta innebär att allt material som behövs för att färdigställa arbetet omfattas av kontraktet. Att entreprenören har behövt köpa in extra material för att utföra det avtalade arbetet är alltså inte ett tillägg. Som tillägg räknas endast sådant arbete som inte omfattas av det ursprungliga kontraktet, detta framgår i ABS09 p.6, 8 § KTjL samt allmänna reklamationsnämndens avgörande ARN 1999-5051.

Min bedömning är därför att entreprenören har rätt att lägga på ytterligare 12 % till det fasta priset för extra material utan att först inhämta godkännande. Detta beror på att extra material faller inom kostnaderna för det avtalade arbetet och kontraktet ger stöd för en prisvariation på +/- 15 %.

Detta gäller endast under förutsättning att det höjda priset verkligen avser extra material. Det finns enligt p. 23 ABS09 och 40 § KTjL en möjlighet för dig att begära en specificerad räkning där entreprenören måste redogöra för hur priset har beräknats. Enligt dom T2888-09 från Hovrätten i Skåne och Blekinge torde det åtminstone krävas att entreprenören kan visa att han verkligen har köpt extra material och med det utfört arbete till en kostnad som motsvarar 12 % av det fasta priset för att han ska ha rätt till den förhöjda betalningen.

Observera att detta endast gäller under förutsättning att du begär en specificerad räkning. Att entreprenören på eget bevåg, i en situation där specificerad räkning inte har begärts, har underlåtit att exakt redovisa vad det höjda priset avser är inte i sig någonting som innebär att entreprenörens rätt till förhöjd betalning i enlighet med kontraktet faller bort.

Sammanfattningsvis

Enligt ditt avtal med entreprenören är det fullt möjligt för honom att höja priset med upp till 15 % av det fasta priset. Den enda möjligheten att invända mot den förhöjda delen av priset (dvs., höjningen med 12 %) är om entreprenören inte har en giltig anledning till att höja priset. Så är fallet om höjningen inte avser extra material och påföljande arbete. Detta är möjligt att kontrollera genom att begära en specificerad räkning enligt 40 § KTjL. Om entreprenören i räkningen inte kan visa en giltig anledning till prishöjningen så finns det möjlighet för dig att invända mot priset. Invändningen kan dock endast avse den förhöjda delen på 12 % av det fasta priset. I praktiken görs en sådan invändning enklast genom ARN (jag återkommer till ARN nedan).

Observera!

Jag rekommenderar inte att du invänder mot priset om du inte har någon konkret anledning att misstänka att entreprenören saknar giltig anledning till prishöjningen. Genom vägrad betalning kan du i värsta fall göra dig skyldig till avtalsbrott. I sämsta tänkbara fall kan det resultera i en tvist vid domstol. Den faktiska kostnaden för att tvista i domstol kan bli mycket högre än det ursprungliga priset med hänsyn till den tid och de pengar en tvist kan medföra.

Ytterligare rådgivning

Kontrakt ska alltid bedömas i sin helhet. Jag har endast begränsad information om omständigheterna i ditt fall. Det är möjligt att jag skulle göra en annan bedömning om jag kände till all relevant information. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med en av Lawlines jurister på telefon (08-533 300 04). Även telefonrådgivningen är kostnadsfri och ökar möjligheterna att få en helhetsbild av din situation för att se om det även finns andra möjligheter att invända mot det förhöjda priset.

Ytterligare information och vägledning finns även på konsumentverkets hemsida Hallå konsument.

Jag måste understryka att jag starkt rekommenderar dig att söka ytterligare rådgivning om du funderar på att göra en invändning mot priset.

Möjligheter att gå vidare med frågan

Genom en anmälan till allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan du få till en prövning av frågan om priset. ARN är en myndighet som kostnadsfritt avgör tvister mellan konsumenter och företag. En anmälan till ARN är enkel att genomföra via ARN:s hemsida. .

En annan möjlighet är att ta frågan vidare till domstol. Jag rekommenderar inte den här lösningen om du inte först söker vidare rådgivning hos en jurist.

ARN i praktiken

I ditt fall bör en anmälan till ARN innehålla ett yrkande om att prishöjningen med 12 % saknar giltig anledning. Detta är endast möjligt att hävda om du, som bevis, kan bifoga en specificerad räkning enligt 40 § KTjL där entreprenören inte har lyckats visa att prishöjningen på 12 % avser extra material med påföljande arbete.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare