Vad innebär olika testamentsvillkor? jämkning för utfående av laglott och efterarv

Hej! Min far har nyligen gått bort och han har 3 barn från tidigare äktenskap, sk särkullbarn. Han var omgift och hans hustru har 2 barn från tidigare äktenskap. De har inga gemensamma barn. De har skrivit ett gemensamt testamente: "Vid den enes bortgång skall den efterlevande med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap. Efter bådas bortgång skall kvarlåtenskapen fördelas enligt lag. Vi förordnar samtidigt att vad som utfaller i arv efter oss skall utgöra mottagarens enskilda egendom."

Jag och mina två syskon som är pappas barn ska skriva på testamentet med ett av fyra alternativ:

1. Undertecknad godkänner detta testamente.

2. Undertecknad har tagit del av detta testamente.

3. Undertecknad godkänner detta testamente samt påkallar jämkning i testamentet för utfående av min laglott.

4. Undertecknad har tagit del av detta testamente samt påkallar jämkning i testamentet för utfående av min laglott.

Vad innebär det om jag väljer att skriva under alternativ 3?

a) Har jag rätt till efterarv när min pappas fru har gått bort för att få ut den andra halvan av min arvslott? Jag får ju bara min laglott nu.

b) Har jag godkänt att min pappas fru ärver av min pappa som sin enskilda egendom? c) Kan hon då testamentera allt till sina egna barn efter att jag fått min laglott nu ?

d) Vad innebär: "Efter bådas bortgång skall kvarlåtenskapen fördelas enligt lag?" Hur ser lagen ut i detta testamente?

Vad innebär det för mig om jag istället skriver under alternativ 1?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Inledningsvis bör skillnaden mellan att ta del av respektive att godkänna ett testamente redogöras för. Ett testamente måste vinna laga kraft för att arvskifte ska kunna äga rum. Ett testamente kan få laga kraft på tre olika sätt: genom att den legala arvingen godkänner testamentet eller den legala arvingen delges testamentet och klandrar det inte inom 6 månader (14 kap. 4 § ÄB). Läs mer här.

Om du godkänner testamentet avsäger du dig alltså rätten att klandra testamentet och möjligheten att begära jämkning för utfående av din laglott. En s.k. klandertalan regleras i 14 kap. 5 § ÄB. Olika grunder för att klandra ett testamentes giltighet finns i 13 kap. ÄB.

Vad innebär alternativ 3?
Alternativ 3 innebär att du godkänner testamentet och avsäger dig rätten att klandra testamentet. Vidare innebär det att du påkallar jämkning av testamentet för utfående av din laglott (7 kap. 3 § ÄB).

a) Har du rätt till efterarv?
Du har rätt till efterarv vid din pappas frus bortgång. Villkoret i testamentet om att make ärver med fri förfoganderätt innebär att din pappas fru inte kan testamentera bort din pappas kvarlåtenskap eller ge bort den i gåva. Hon har dock rätt att förfoga över egendomen och t.ex. spendera eller sälja den under sin livstid. Du kommer alltså att få ut den andra halvan av ditt arv genom efterarv.

b) Ärver pappas fru kvarlåtenskapen som enskild egendom?
Testamentsvillkoret om enskild egendom syftar på att du och dina syskon kommer att ärva egendomen som enskild egendom. Om du eller någon av dina syskon är gifta betyder det att din pappas kvarlåtenskap utgör enskild egendom (7 kap. 2 § 3 och 4 punkten äktenskapsbalken).

c) Kan pappas fru testamentera allt till sina barn?
Nej, eftersom hon ärver med fri förfoganderätt kan hon inte testamentera bort din pappas kvarlåtenskap.

d) Vad innebär den arvsrättsliga ordningen enligt lag?
Regler om arv och den legala arvsordningen finns i ärvdabalken. Detta testamentsvillkor om att kvarlåtenskapen ska fördelas enligt lag efter bådas bortgång innebär att vardera makes bröstarvingar ärver. Bröstarvingar är arvlåtarens barn (2 kap. 1 § ÄB). Du och dina syskon kommer alltså att ärva din pappas kvarlåtenskap genom efterarv, efter din pappas frus bortgång. Arvsordningen följer de arvsklasser som uppräknas i 2 kap. 1 – 4 § ÄB.

Vad innebär alternativ 1?
Om du godkänner alternativ 1 kan du inte klandra eller begära jämkning av testamentet för utfående av laglott. Du kommer då att få ärva hela din arvslott i efterarv. Uppmärksamma att den fria förfoganderätten som din pappas fru har över egendomen gör att hon exempelvis kan avhända sig den, motsatsvis kan avkastning på din pappas egendom göra att ditt arv ökar. Det är alltså att bedöma om du vill få ut din laglott nu och ärva resten genom efterarv alternativt avstå arvet för att ärva hela arvslotten genom efterarv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!
Amanda BlombergRådgivare