Vad kan jag få för straff för brukande av olika sorters narkotika?

Hej hur ser det ut med straffet om man hade 3 olika substanser i kroppen , hade MDMA , kokain och amfetamin i mig och undrar hur bötern kommer se ut , kommer det påverka straffet något för att det va 3 olika. Hade inget på mig dock så kommer jag dömmas för bruk eller hur ser det ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brukande av narkotika är straffbart enligt 1 § 6 p Narkotikastrafflagen (NSL). Straffvärdet är bland annat beroende av mängden och arten narkotika och syftet och om narkotikan innehas i eget syfte eller i förvärvssyfte. Är brottet att anse som ringa ligger straffvärdet på böter eller fängelse upp till sex år, 2 § NSL. Hur många olika substanser du har i kroppen spelar inte någon egentlig roll utan det är vilka substanser och mängden substanser.

Eftersom domstolen inte utgår från någon schablon utan gör bedömning från fall till fall är det därför svårt för mig att svara på frågan om vad ditt exakta straff kommer bli. I rättsfallet RH 2012:79 kom domstolen fram till att ecstasy vid straffvärdebedömningen skulle jämställas med amfetamin. Cannabis har av domstolen ansetts vara en mindre farlig drog än amfetamin och har därmed ett lägre straffvärde. Det verkar som att du endast har blivit tagen för brukande av narkotika och vid brott som endast innefattar narkotika för eget bruk är detta brott som ses som lindrigare än brott där narkotikan har varit tänkt att överlåtas. Ytterligare faktorer som påverkar straffet är om du sedan tidigare är straffad. Om du sedan tidigare skulle vara straffad för just narkotikabrott kan det vara en anledning till domstolen att vilja skärpa straffet, 29 kap 4 § Brottsbalken (BrB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare