Vad kan jag göra när barnet inte får träffa sin förälder?

Hej! I snart två år har jag varit tillsammans med en kille som har tre barn med två mammor. Vi är särbos, men bor oftast på samma ställe beroende på om jag eller han har barn hemma. Mamman till det yngsta barnet lever i en annan stad och barnet bor hos henne. De har gemensam vårdnad och en muntlig överenskommelse om att barnet är hos pappan varannan helg och på lov. Hon har från start tydligt visat att hon inte accepterar vårt förhållande.

I slutet av oktober skickade mamman ett meddelande om att ett par av mina trosor följt med i barnet väska efter det senaste besöket hos oss. När jag fick se bilden på "bevismaterialet" kunde jag konstatera att det inte var mina. Det var ingen modell jag använder, ett okänt märke samt fel storlek. Hon hävdar dock att jag har placerat dem där för att få henne att må dåligt. Något som låter helt meningslöst i mina öron. Jag var i kontakt med polisen vid tillfället, som rekommenderade mig att inte gå vidare eftersom det skulle göra situationen värre. Jag höll med om detta eftersom hon tidigare berättat för mig att det bästa hon vet är att se människor lida. Mamman gav sig dock inte utan svarade min kille att han skulle hålla sig långt borta från henne och deras gemensamma barn, annars skulle hon ta det vidare till rätten och göra allt för att skada honom. Sen dess har vi inte haft möjlighet att träffa barnet. Till de äldre barnen har barnet sagt att han inte får träffa sin pappa förrän han har gjort slut med mig. Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar sitsen ni befinner er i. Man har alltid en rätt att anmäla brott, när man utsätts för dem. Samtidigt tror jag polisen menar att en anklagelse inom familjen på det viset kan förvärra situationen och det är självfallet inte önskvärt. Jag tolkar din fråga som att ni redan varit i kontakt med polisen och inte ser det som ett alternativ och därför kommer jag fokusera min rådgivning på vad ni kan göra utöver det. Som jag tolkar omständigheterna i denna fråga är det möjligt att tvista om vårdnaden.

Barnets bästa är övervägande i vårdnadstvister

När vårdnaden innebär en negativ effekt på barnet bör vårdnaden omstruktureras. Utöver att anmäla henne, vilket jag tolkar som att ni inte vill göra, kan han ansöka om ensam vårdnad, eller att ändra vårdnaden så att han blir

När domstolen bedömer frågan om vårdnad så är målbilden alltid gemensam vårdnad mellan föräldrarna, dock inte om detta inte är det bästa för barnet. Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera aspekter. Det får inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern, man främjar kontinuitet i barnens liv, barnen har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna och slutligen får barnets egna vilja påverkan av beslutet i den mån det är skäligt med hänsyn till barnets ålder och mognad (6 kap 2 a § Föräldrabalken).

I ditt fall bedömer jag att barnets vilja samt behov av båda föräldrarna kan vara av relevans. I en vårdnadstvist anses barnets behov av båda föräldrarna vara viktigt och den föräldern som inte vill tillgodose det behovet anses mindre lämpad. Utifrån barnets behov av god relation till båda föräldrarna är inte mamman till din partners yngsta barn lämpad. Man ser strängt på föräldrar som tar ut sina egna problem genom barnen. Den mamman du pratar om i din fråga verkar "hålla barnet gisslan" i ett ultimatum och det är verkligen inte okej.

Det som talar emot er i en vårdnadstvist är kontinuitetsprincipen, man främjar kontinuitet vilket innebär att det krävs speciella omständigheter för att flytta ett barn från sin boendeförälder där denne har sitt hem, förskola/skola etc.

Mitt råd till er

Det är svårt att i förväg se vad domstolen gör för bedömning, speciellt vid denna typen av rådgivning då det behövs en enorm mängd information. Det jag klart kan säga är att det inte är okej för en förälder att inte låta den andra föräldern träffa barnet. Det är inte i linje med barnets bästa och det talar för att den föräldern är en mindre lämpad vårdnadshavare. Det ni kan göra är att ansöka om samarbetssamtal via den lokala familjerätten och få hjälp att upprätta bindande avtal om hur vårdnaden ska genomföras. Om ni då skriver avtal att han ska få umgänge vissa helger i månaden eller liknande så måste det följas. Om hon inte är villig att gå på dessa möten så kan ni som nästa steg ansöka om ensam vårdnad, eller i domstol ansöka om att behålla den gemensamma vårdnaden men besluta att pappan är boendeföräldern för att säkra barnets behov av båda föräldrarna. Att bibehålla den gemensamma vårdnaden och enbart reglera vårdnaden i domstol är mindre ingripande och därför en lättare övervägning för domstolen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare