Vad kan jag göra när min föredetta sambo inte vill sälja huset vi äger tillsammans?

Hej!

Jag o min ex sambo har gjort slut (i april 2018) och håller på att sälja vårat hus. Det verkar vara en väldigt trög marknad nu och vi får inte vårat hus sålt. Han hotar mig dagligen att han ska förstöra mitt liv och att jag aldrig kommer få vara lycklig igen. Jag är konstant rädd att han ska åka till mitt jobb o börja bråka (jobbar som bartender.)

När det gäller huset så bor han kvar i det o jag har flyttat in hos min mamma. Mäklaren tycker vi borde gå ner lite i pris men mitt ex vägrar göra det medans jag vill bara få huset sålt så jag kommer bort från han.

Hur går jag tillväga nu?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Samäganderättslagen (SamL).

Vad finns det för regler om egendom som ägs tillsammans med någon annan?
Eftersom ni äger huset båda två har ni så kallad samäganderätt till det. Huvudregeln vad gäller samägande är att beslut om egendomen (fastigheten i det här fallet) ska fattas gemensamt (2 §). Det finns dock ett undantag som kan vara till din hjälp.

Vad kan du göra för att få huset sålt?
Har ni svårt att komma överens så har varje delägare rätt att ansöka hos tingsrätten om att egendomen (fastigheten) ska säljas på offentlig auktion. Tingsrätten beslutar att en sådan försäljning ska äga rum så länge den andra delägaren (ditt ex) inte kan visa på "synnerliga skäl" för att det inte ska ske. För att det ska vara fråga om synnerliga skäl ska det handla om t.ex. ett särskilt dåligt konjunkturläge eller väldigt speciella förhållanden. Det ska alltså väldigt mycket till för att kravet på "synnerliga skäl" ska vara uppfyllt och det är därmed stor sannolikhet att domstolen skulle besluta om en försäljning (6 §).

Vad händer om tingsrätten beslutar om en försäljning?
När tingsrätten har beviljat en ansökan om försäljning så har varje delägare möjlighet att begära att det beslutas om ett minimipris. Efter det tar en god man hand om försäljningen på offentlig auktion och fördelar sedan köpesumman mellan er ägare. När det har beslutats om försäljning får ni alltså hjälp av en utomstående person, vilket kan vara till stor fördel. Kostnader som uppstår för god man och i samband med auktionen delas mellan er i förhållande till respektive ägandeandel i fastigheten.

Sammanfattningsvis
Har du och ditt ex svårt att komma överens gällande försäljning av den samägda fastigheten så har du möjlighet att ansöka om försäljning hos tingsrätten. Tingsrätten beslutar i de allra flesta fall om att försäljning ska ske, eftersom det annars krävs att den andra ägaren kan visa på "synnerliga skäl" för att en försäljning inte skulle vara att rekommendera. Efter att tingsrätten har beslutat om att framtvinga en försäljning sköts den offentliga auktionen av en god man som sedan fördelar köpesumman mellan er ägare. Jag rekommenderar er dock i första hand att försöka komma överens ändå, utan att behöva gå till domstol. Förhoppningsvis kan ni kompromissa bara du tar kontakt med ditt ex och förklarar vad som gäller och vad du har rätt till enligt lagen.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare