Vad kan jag göra om mina grannars barn är inne på min tomt och uppfart?

Min granne har flertalet barn, barnen vistas upprepade gånger på vår tomt samt uppfart trots att vi har haft en dialog med barnens vårdnadshavare om att vi inte är ok med detta men det upprepas flertalet gånger varje dag, gång på gång trots försök till dialog med grannen sker inget. Ingen av barnen är i straffmyndig ålder och deras vårdnadshavare struntar fullständigt i deras närvaro på min tomt. Jag finner barnens närvaro på min tomt extremt störande och detta har blivit en infekterad grej så vill knappt vistas ute längre. Barnen är även och pillar på våra saker såsom utemöbler samt fordon så det känns som en tidsfråga innan dom tillfogar någon form av skada på min ägo. Vi bor i bostadsrätt där tomten ingår med bostaden. Tomten är tydligt utmärkt med buskage och ligger i direkt anslutning till min bostad så skulle definitivt benämna det som hemfridszon .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allemansrätten och hemfridszonen

I Sverige gäller allemansrätten, vilket innebär att man har rätt att vistas nästan överallt i naturen. Allemansrätten begränsas dock av  hemfridszonen, vilket är området närmast ett bostads- eller fritidshus. Detta anses vara den boendes privata område där denne har rätt att vara ostörd. Hur stor hemfridszonen är ett något omtvistat, men i enlighet med juridiskt litteratur så rör det sig om ett område på omkring 15-20 meter från huset.

Hemfridsbrott

Då era grannar utan ditt tillstånd går in på er tomt kan de göra sig skyldiga till hemfridsbrott, då de olovligen tränger in eller annars kvarstannar där annan har sin bostad, oavsett om detta är hus eller gård. Detta i enlighet med brottsbalken 4 kap 6 §. För att någon ska anses "intränga eller kvarstanna" på en skyddad plats krävs att de övervinner ett hinder av fysisk eller psykisk art, vilket till  exempel kan vara att de öppnar en dörr eller en grind. För straffrättsligt ansvar krävs även att inträngandet eller kvarstannandet är olovligt, det vill säga att ett samtycke inte föreligger.

Sammanfattande bedömning i ert fall

För att era grannar ska få beträda er tomt krävs alltså samtycke från er om tomten samt uppfarten omfattas av hemfridszonen kring er bostad. Om era grannar beträder er hemfridszon trots att ni inte givit dem samtycke kan de göra sig skyldiga till hemfridsbrott. Jag rekommenderar dig således att ta upp problemet igen med din granne, och även ta upp det som redogjorts för ovan. Lycka till!

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare