Vad kan jag göra om någon påstår något om mig i ett inlägg på Facebook?

Om en person anklagar mig för att ha ljugit på Facebook - och vägrar ta bort inlägget - vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan du göra?
Det finns en anmälningsfunktion på Facebook som du kan använda dig av för att rapportera inlägget till Facebook. Då gör de en bedömning av om inlägget ska vara kvar eller ej.

Är inlägget brottsligt?
Det framgår inte av frågan exakt vad som står skrivet i inlägget. Men det verkar som att inlägget utpekar dig som klandervärd i ditt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning, vilket är det att se som förtal, 5 kapitlet 1 § brottsbalken.

Vad ska du göra om inlägget är brottsligt?
Det är endast du (målsäganden) som får väcka åtal för förtal, om du inte anger brottet till polisen. Det betyder att åklagaren inte kan väcka åtal utan att du anmält händelsen, 5 kapitlet 5 § brottsbalken. Du har också möjlighet att i samband med ett åtal kräva skadestånd från gärningspersonen, 22 kapitlet 1 § rättegångsbalken. Om du inte kräver skadestånd i samband med åtal kan du kräva det enligt regler om tvistemål.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare