Vad kan man göra för att få gemensam vårdnad igen?

Jag undrar om jag kan om jag kan få gemensam vårdande av våra barnen jag hoppas på att det går snälla svara mej en ångerfull pappa mvh X

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och omständigheter

I nuläget tolkar jag det som att den andra föräldern till barnen har ensam vårdnad om dem. Du vill att jag ska berätta vad du kan göra för att det ska vara gemensam vårdnad igen.

Vilket lagrum gäller?

I 6 kap föräldrabalken (FB) finns bestämmelser om vårdnaden för barn, vilket innebär att jag kommer använda reglerna där för att besvara din fråga.

Kan det bli gemensam vårdnad av barnen?

Du berättar att du är ångerfull. Beroende på orsaken till varför du är ångerfull kan det påverka din möjlighet att få gemensam vårdnad.

Detta säger jag för att barnets bästa ska vara avgörande för alla frågor om vårdnad (6:2a 1st FB). Vid bedömningen om vad som är barnets bästa bedöms om det finns en risk för att barnen eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6:2a 2st FB)

Om du är ångerfull på grund av att du utsatt dina barn för något som gjort att de farit illa kan dina möjligheter till gemensam vårdnad vara begränsade.

Däremot om det är så att du är ångerfull endast för att vårdnaden blivit ensam och du vill ha bättre kontakt med dina barn finns goda möjligheter till gemensam vårdnad, då deras kontakt med dig som pappa kan bli bättre.

Om ni båda vill få gemensam vårdnad kan ni tillsammans ansöka till rätten om detta (6:4 FB 1st). Ni kan också få gemensam vårdnad genom att registrering hos Skatteverket genom anmälan till Skatteverket, om inte beslut i vårdnaden tidigare tagits. Det vill säga om tingsrätten inte tidigare har tagit ett beslut i vårdnaden (6:4 2st 2p FB och 6:6 2st FB).

Om bara du vill få vårdnaden gemensam kan du ansöka om det till rätten. Då kommer tingsrätten besluta om vårdnaden kan bli gemensam (6:5 1st och 3st FB). I bedömningen kommer tingsrätten särskilt fästa avseende vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov främst och ta ett gemensamt ansvar i frågor som rör barnet (6:5 2st FB)

Du och mamman kan också avtala om att vårdnaden ska bli gemensam. Avtalet ska vara skriftligt och bli godkänt av socialnämnden (6:6 FB). Ni kan även få hjälp av socialtjänsten när ni gör detta (6:17a FB). Ni kan även få hjälp genom samarbetssamtal där en kunnig person inom socialtjänsten hjälper er att samarbeta (6:18 FB)

Allmänt klargörande om vilken domstol du ska skicka ansökningar till

Den tingsrätt som finns i den ort där barnen bor ska du ansöka till (6:17 1st FB).

Medlare

Om tingsrätten finner det lämpligt kan en medlare försöka få ihop det mellan dig och mamman så att ni kan lösa att det blir gemensam vårdnad (6:18a FB)

Vad bör du göra nu?

Mitt bästa tips är att du bokar tid med en av våra jurister på Lawline som kan ge dig mer vägledning, råd och kanske även representera dig i eventuell ansökan till tingsrätten eller i försök till avtal om vårdnaden.

Carl MalmströmRådgivare