Vad kan man göra när en privatperson inte vill betala?

Hej. Jag har en frågar ang fakturor. Kan man skicka en en faktura till privatperson? Denna är skyldig mig en summar pengar, men det verkar inte som denna tänker betala.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan rikta betalningsanspråk mot en betalningsskyldig

Jag tolkar din fråga som att du vill skicka en faktura till en privatperson. Det framgår dock inte om du agerar i egenskap av ett företag eller privatperson. Oavsett i vilken egenskap du har planerat att fakturera ska du kunna rikta ett betalningsanspråk mot en person, om du har rätt till att få betalning.

Avtal ska hållas

För att kräva pengar från någon behöver det från början ha funnits ett avtal, till exempel att du har utfört en tjänst som privatpersonen sedan ska betala för. I enlighet med den svenska avtalsrättens grundprincip pacta sunt servanda ska avtal hållas. Således begår personen i fråga ett avtalsbrott om denna inte betalar.

Du kan vända dig till Kronofogden

Om denna inte betalar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden, så kan Kronofogden hjälpa dig med att få dina pengar. Kronofogden hjälper dig med att fastställa skulden, vilket har betydelse i form av att det utgör ett bevis på att personen är betalningsskyldig gentemot dig. Från Kronofogden skickas det ut ett brev, till den betalningsskyldige, där en ska skriva under för att visa att mottagaren har fått brevet. Därefter kan den betalningsskyldige antingen betala eller bestrida betalningskravet. Ett tredje alternativ är att personen inte bestrider kravet i sig, men inte heller betalar.

HÄR kan du läsa mer om betalningsförelägganden hos Kronofogden.

Om den betalningsskyldige bestrider kan du ta fallet till domstol

Om den betalningsskyldige skulle bestrida betalningsföreläggandet finns det en möjlighet för dig att ta ärendet till domstol, vilket kan kosta 600 eller 2500 kr. Kostnaden beror bland annat på skuldens storlek.

Om den betalningsskyldige inte bestrider men inte heller betalar

Om den betalningsskyldige inte bestrider men inte heller betalar, så kan Kronofogden besluta om ett s.k. utslag. Ett utslag innebär att Kronofogden fastställer skulden. Personen kan då göra en invändning och begära återvinning. Med det menas att domstol övertar målet och du måste betala en avgift, som är viktig för dig att betala. Om du inte skulle betala, upphäver domstolen utslaget. Ett annat alternativ är att du kan begära att utslaget ska verkställas. När detta görs utreder Kronofogden den betalningsskyldige ekonomi för att se om tillgångar finns, eller inte. Det finns nämligen en risk att du inte får betalt om den betalningsskyldige inte har några tillgångar. Huvudregeln är att utslaget leder till utmätning. Det innebär att Kronofogden utmäter, det vill säga beslutar, om att exempelvis personens lön, eller egendom används för att betala skulden till dig.

Sammanfattning

Du kan rikta betalningsanspråk mot en person som är dig betalningsskyldig om skulden grundar sig på ett avtal. Enligt principen pacta sunt servanda ska avtal hållas. Om skulden inte betalas kan du få hjälp av Kronofogden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare