FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/04/2018

Vad kan man göra när förälder påverkar barn till att inte vilja umgås med en?

Hej. Jag har umgänge med min son varannan helg. Pratade med honom förra veckan och han vill komma den helg och var uppspelt över detta. Men samtalade med min son idag som ändrat sig pga "mamma har sagt något". Vad som sagt vet jag ej, men de känns som hon påverkar min son att inte komma till mig.

Vi har gemensam vårdnad och har en dom på umgänge. Vad kan jag göra när detta händer.

Mvh en ledsen pappa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Umgängesrätt kan inte tvinga barn till umgänge
Umgängesrätten enligt 6 kap. 15 § föräldrabalken förutsätter att barnet samtycker till umgänget; någon rätt att tvinga ett barn till umgänge med en förälder finns inte. Detsamma gäller om förhållandet är det motsatta. Umgänge kräver alltså alltid en ömsesidig frivillighet.

Umgängessabotage kan leda till ensam vårdnad
Att däremot försvåra för den andre föräldern att få träffa sitt barn räknas som umgängessabotage. Detta kan både bestå i att fysiskt förhindra barnet från det samt att psykiskt avskärma det från den andre föräldern. Om barnets motvilja inför att träffa dig således beror på moderns påverkan räknas det som umgängessabotage. Resultatet av det kan leda till ensam vårdnad, då man vid beslut om vårdnad tar hänsyn till vilken förälder som bäst kan tillgodose barnets behov av att träffa båda föräldrarna (6 kap. 2 a § andra stycket, föräldrabalken). Om den ena föräldern försöker försvåra eller försämra barnets kontakt och relation till den andre tillgodoses alltså inte det behovet.

Däremot tar domstolen även hänsyn till övriga omständigheter vid bedömningen av vårdnadsfrågan eftersom utgångspunkten för vad som är barnets bästa även är beroende av barns behov av stabilitet och situationen i sin helhet. Det är alltså som sagt barnets intressen som är det viktiga; vem som utövat umgängessabotage har inte nödvändigtvis en avgörande betydelse.

Således kan en talan om ensam vårdnad vid domstol på grund av umgängessabotage i värsta fall dessvärre leda till att situationen snarare förvärras för dig och att mamman får ensam vårdnad. Några övriga rättsliga alternativ än att väcka talan om ensam vårdnad vid umgängessabotage finns tyvärr inte. Jag skulle därför inte råda dig att ta till rättsliga medel det första du gör.

Vad du bör göra istället
En första åtgärd bör vara att ta kontakt med din hemkommun och be om hjälp med familjerådgivning. Kommunen kan då hjälpa till i egenskap av opartisk mellanhand med att eventuellt tala modern till rätta eller ge dig råd om hur du bör agera i situationen.

Funkar inte detta kan det alltid vara värt ett försök att upplysa mamman om att du misstänker umgängessabotage samt att en talan om ensam vårdnad kan bli konsekvensen.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare