Vad kan man göra när man blir utsatt för förtal?

En fd väninna har hängt ut mig på facebook, dock ej med mitt fullständiga namn, men tar kontakt via pm och berättar. Bla att jag är kriminell, finns med i lexbase, att jag inte får jobba inom det yrke jag har. Att mina barn tar avstånd till mig och att min hund är vanskött. Detta har pågått under flera månader. Jag har bett henne att sluta, anmält till facebook, polis, men det läggs ner. Jag mår dåligt av det här o då det hon gör sprids till så många som sen i sin tur kontaktar mig o undrar gör det situationen än mer påfrestande. Vad ska/kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om din f.d väninna enbart gör detta för att andra ska tycka sämre om dig så gör hon sig troligen skyldig till förtal (se 5 kap. 1 § brottsbalken). Om informationen som sprids än sann eller inte spelar ingen roll, man får bara sprida den typen av information om man har ett berättigat syfte med att dela den.

Förtal är ett brott som inte faller under allmänt åtal, och en åklagare kommer därför inte ta saken till domstol (se 5 kap. 5 § brottsbalken). Det du kan göra är att själv stämma den f.d väninnan och kräva skadestånd för förtal. Om du vill göra det råder jag dig att träffa en jurist som kan titta närmare på ditt ärende och bedöma dina chanser är att vinna i domstol innan du går vidare och stämmer den f.d väninnan.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare