Vad kan man göra om dom om umgänge inte följs av den andre föräldern?

Jag och min dotters pappa har en dom på umgänget. Han ställer ofta in sina helger och nu har han knappt träffat dotter som är 3år. Hon vill verkligen inte åka dit utan bryter ihop så fort det närmar sig hans helger. Jag funderar på om jag skulle kunna säga nej till honom och säga att han får träffa henne hemma hos mig ist då hon inte vill åka med, hon säger själv att han får komma hem till henne men hon vill inte åka dit. Han har träffat henne 3 helger av 12 av hans helger nu sista tiden. Alltså 3 helger av 24... Gör jag fel om jag inte släpper iväg henne eller måste vi upp i domstol igen då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Som huvudregel anses det vara bäst om barnet har en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Barnet har därför rätt till en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Umgängessabotage föreligger när den ena föräldern försöker förhindra umgänge mellan barnet och den andra föräldern. Med umgänge avses inte enbart fysisk kontakt, utan även kontakt via telefon eller videosamtal. En förälder kan anses olämplig som vårdnadshavare om denne saboterar kontakt mellan barnet och den andra föräldern.

Vid domstolens ställningstagande till vilken förälder som ska tillerkännas vårdnaden beaktas framför allt förmågan att tillgodose barnets grundläggande rättigheter. En nära och god kontakt med båda föräldrarna är som huvudregel en sådan rättighet (6 kap. 2 a FB). Vid bedömningen av huruvida vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros en av föräldrarna, skall rätten således fästa särskilt avseende vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet ( 6 kap. 5 § 2 st. FB). Enligt umgängesprincipen ska den föräldern som bäst främjar en kontakt med den andra föräldern få vårdnaden.

Vad kan du göra

I det fall ditt barns pappa inte skulle vilja umgås med barnet hemma hos dig i stället, skulle jag avråda dig från att förhindra umgänget genom att säga nej. Umgängessabotage i olika former är något som domstolen ofta bedömer vara till den saboterande förälderns nackdel vid en vårdnadstvist.

Det finns flera saker du kan göra om domen om umgänget inte följs av den andre föräldern.

Du kan dels begära verkställighet hos tingsrätten för att få domen att efterföljas, men du kan även begära en ändring av vårdnaden på grund av samarbetssvårigheter (6 kap. 17 § FB och 6 kap. 5 § FB). Du kan då yrka rätten att ge dig ensam vårdnad av din dotter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare