Vad kan man göra om man utsatts för förolämpningar?

Grannen på gatan kastar glåpord mot delar av min familj. Var och varannan gång dom går förbi hans hus så "läcker" det från hans mun. Kallar sambon för "lik" och sonen för "ohyra"! Fäller alltid nån kommentar. Nu har det gått så långt att sonen överväger att gå via baksidan (altanen). Vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra om det otäcka beteendet som din granne utsätter din familj för. Regler kring förolämpningar hittar du i brottsbalkens femte kapitel.

Förolämpningar är olagligt enligt brottsbalken

Situationen du beskriver i din fråga visar att din granne har utsatt din familj för förolämpningar upprepade gånger. Eftersom din granne har riktat nedsättande uttalanden, beskyllningar och förödmjukande beteende mot din familj då har han gjort sig skyldig till förolämpning. (5 kap. 3 § brottsbalken)

Att förolämpa någon på detta sätt är alltså olagligt enligt brottsbalken. Grannen kan därför eventuellt dömas till böter, eller om brottet anses vara grovt, till böter eller fängelse i högst sex månader. (5 kap. 3 § brottsbalken)

Du bör göra en polisanmälan

Mitt råd till dig är att du så snart som möjligt polisanmäler situationen. Sedan är det upp till polisen att utreda huruvida brott har begåtts, vilka eventuella uppgifter du behöver komplettera din anmälan med och om det är du eller åklagaren som eventuellt ska väcka åtal för brottet/brotten.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare