FrågaPROCESSRÄTTDomstol31/05/2018

Vad kan rätten i vårdnadstvist göra vid motpartens utevaro?

Är mitt uppe i en vårdnadstvist, barnens far förhalar processen genom att uppge olika påhittade skäl till varför han inte kan närvara vid de muntliga förberedelserna. Hur många gånger innan rätten agerar?!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar kring hur rätten kan och kanske bör gå tillväga när en part uteblir från sammanträde (förberedelsen i målet).

Till att börja med regleras frågor om detta i rättegångsbalken (RB).

Det är inte ovanligt att en enskild part eller annan, som kallas till att inställa sig inför domstol, uteblir. I vissa fall har en part som uteblivit från sammanträdet så kallad laga förfall dvs. att den som har kallats till en domstolsförhandling har en giltig ursäkt att inte komma. Exempel på laga förfall är avbrott i allmänna kommunikationer och plötslig sjukdom (läkarintyg krävs).

Om parten som uteblivit inte har laga förfall kan rätten i målet:
* så långt som möjligt vänta in parten och/eller försöka få tag i parten, eller
* hämta parten till rätten. Detta kan dock av flera olika skäl bli svårt i praktiken.
Eller annars
* avsluta den muntliga förberedelsen och utsätta målet till ny förberedelse med vite eller förhöjt vite om parten inte inställer sig, eller
* avgöra målet utan hinder av att parten har uteblivit. Detta kan dock bli svårt i praktiken om rätten anser att utredningen blir så pass ofullständig att målet inte kan avgöras i frånvaro av den andra parten. Därför kräver hänsyn till rättssäkerheten, att målet ofta sätts ut till en ny förberedelse.
(44 kap. 6 § RB).

Tyvärr har jag ingen möjlighet att svara på hur många gånger din motpart (dvs. barnens far) har möjlighet att förhala processen innan rätten avgör målet i hans frånvaro. Mest troligen kommer rätten pga. rättssäkerhet och utredningen i vårdnadsmål till förmån för barnets bästa, försöka så långt som möjligt få barnens far att närvara vid processen. Å andra sidan kan det absolut ifrågasättas om din motpart ska få sätta detta i system vilket jag tycker att du ska tala med ditt eventuella ombud och rätten om.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare