Vad klassificeras som SMS-hot och är det ett polisiärt ärende

Jag är en kvinna och lever i en relation med en man sedan 30 år tillbaka. För 4-5 år sedan träffade jag en annan man och vi hade en relation under en period av 6 månader,utan min partners vetskap. Vi bröt upp och har sedan inte haft någon kontakt. Helt plötsligt för en vecka sedan fick jag sms från mannen som jag hade träffat tillfälligtvis. Han ville träffas, men jag sa nej och att för min del var vår relation avslutat. Han blev väldigt kränkt och otrevlig. Han har skrivit flera sms till mig där han säger att han ska avslöja för min fasta partner att vi har haft en relation och att jag varit otrogen OM jag inte går med på att träffas igen och ha en sexuellt kontakt. Nu har jag ångest över detta,vet inte hur jag ska hantera det här. Att prata med min sambo är otänkbart,han skulle lämna mig utan tvekan.

Vad sorterar hans beteende under? Är det brottsligt,hot och utpressing är väl det?

Vad ska jag säga till den tillfällige förbindelsen som får honom att lugna ner sig och lämna mig ifred? Är hans beteende straffbart,är det ett polisiärt ärende?

Hoppas på ett snabbt svar då jag mår mycket dåligt.

MVH Den hotade

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Hot är ett brott som är straffbart med böter eller fängelse enligt svensk lag. För att ett uttalande ska utgöra hot måste du ha blivit hotad med att brott ska begås mot dig, vilket gör att du känner att din, eller annan i din närhet, säkerhet har blivit hotad, 4 kap 5 §, Brottsbalk (1962:700), BrB, se https://lagen.nu/1962:700.

Jag förstår att du känner dig hotad eftersom den här människan kan förstöra din relation och med det din livssituation, men det är inget brott att avslöja för din partner att du hade en sidoaffär. Vad som däremot är ett brott är att han försöker utnyttja din ställning och tvinga till sig intimitet genom att hota att berätta för din nuvarande partner, vilket kallas för "hot om olaga tvång" och i det här fallet kan det klassas som "utpressningshot", vilket är straffbart med böter eller fängelse upp till 2 år, 4 kap 4 § 1 st 2 meningen, BrB. "Utpressningshot" omfattas även av brottet "sexuellt tvång" som omfattar när en gärningsman genom olaga tvång förmår (dig i det här fallet) att tåla eller genomföra sexuella handlingar mot din vilja, 6 kap 2 §, BrB.

Sammanfattningsvis så bör du spara alla SMS, alla skriftliga bevis som finns, och gå till polisstationen och göra en anmälan. Din "tillfälliga förbindelse" kommer att bli underrättad om anmälan och förundersökning kommer att inledas om polisen anser att det förekommit ett brott. Viktigt att veta är att staten i brottmål har en åtalsplikt, vilket innebär att de har en skyldighet att utreda brott.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare