Vad krävs för att dömas för förtal?

Har funderat på att anmäla ett par personer för förtal och kränkningar men vet inte om det leder till åtal. Det första är att en person talar osanningar om mig och sprider ut det till folk jag inte känner. Det andra är grannar som sprider ut osanningar det gör att jag mår dåligt. Kan de bli åtalade för det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga så undrar du vad som krävs dels gällande brottet förtal dels vad som krävs för att väcka åtal. För att avgöra om omständigheterna du lämnat uppfyller brottet ovan kommer jag utgå från brottsbalken (BrB).

Gällande kränkning kommer jag utgå från skadeståndslagen (SkL) vid bedömningen om du har möjlighet att kunna få skadestånd för kränkning.

Brottet förtal

Gällande brottet förtal är det vissa omständigheter som måste uppfyllas för att det ska anses vara förtal. Utav de omständigheter du lämnat är det svårt att ge en direkt bedömning om det har begåtts förtal eftersom de omständigheterna du lämnat är relativt tunna. För att brottet förtal ska ha genomförts krävs det i ditt fall att de personerna du beskriver har spridit uppgifter till andra personer med anledning att dessa andra personer ska missakta dig (5 kap. 1 § första stycket BrB).

För att dömas till förtal krävs det inte heller att den personen som tar del av ryktesspridningen ändrar uppfattning om dig, fokus ligger på syftet hos den personen som begår förtalet.

Kränkning

Om det du beskrivit visar sig vara förtal kan dessa personer även bli skyldiga att ersätta dig för kränkningen förtalet innebar (2 kap. 3 § första stycket SkL).

Vid bedömningen gällande storleken på skadeståndet utgår man från vissa punkter. Ersättningen tar grund i vad som är rimlig ersättning för just den kränkningen du blivit utsatt för samt att det ska motsvara upprättelse för kränkningen. Vidare finns vissa specifika punkter som används vid bedömningen av storleken för skadeståndet, men med tanke på de knappa omständigheterna du lämnat är det svårt för mig att göra en bedömning av detta (5 kap 6 § SkL).

Vad krävs för att väcka åtal

Eftersom detta är en processrättslig fråga så kommer jag utgå från rättegångsbalken (RB) vid bevarandet av denna. Eftersom du inte lämnat specifika omständigheter kommer jag gå igenom vad som i allmänhet krävs för att väcka åtal.

För att kunna väcka åtal måste brottet som begåtts varit sådant som åklagaren har en behörighet att väcka åtal för om inget annat är stadgat. Eftersom brottet förtal finns med i brottsbalken kan således åklagaren väcka åtal för detta (20 kap. 2 § första stycket RB).  När det finns misstanke om att ett brott som ligger under allmänt åtal har begåtts ska en förundersökning inledas (23 kap. 1 § första stycket RB).

Nästa steg inom förundersökningen sätter krav på att det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal, inom detta ska åklagaren även objektivt göra en bedömning att dom ska kunna fällas. Det ska även finnas tillräckligt med bevisning som ska kunna presenteras vid rättegången (23 kap. 2 § RB).

Det finns även vissa regler gällande om förundersökningen ska läggas ner. Det finns exempelvis bestämmelser gällande kostnader i förhållande till brottet (23 kap. 4a § första stycket 1 p. RB ).

I ditt fall är det svårt att bedöma exakt om det kommer gå till åtal men fokus ligger oftast på om det finns bevisning som räcker för att få en fällande dom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare