Vad krävs för att man ska bli av med vårdnaden av barnen?

Barnens pappa har anmält min sambo, barnens mamma för ett sms som han bedömt som ett hot.

Kan det bli så att hon blir av med vårdnaden av barnen av anmälan?

Och hur blir det om hon skulle göra en anmälan mot honom istället. Då han hotat henne på sms förut?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid beslut om vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. Vid bedömning av vad som är bäst för barnet ska avseende fästas särskilt till risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, samt barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2a § föräldrabalken (FB)).

Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna och man vill få ändring i vårdnad har rätten möjlighet att anförtro vårdnaden åt en av föräldrarna. Rätten ska då fästa särskild vikt vid föräldrarnas möjligheter att samarbeta i frågor som rör barnet (6 kap 5 § FB). Om den ena föräldern är varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden, skall rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam (6 kap 8a § FB).

Sammanfattningsvis kan konstateras att ensam vårdnad endast förordnas om det vore oförenligt med barnets bästa att föräldrarna har gemensam vårdnad. Exempelvis kan ensamvårdnad förordnas om föräldrarna har stora samarbetssvårigheter och detta går ut över barnen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare