Vad krävs för att väcka åtal mot en misstänkt gärningsperson?

Blev misshandlad i somras som blev polisanmält, finns läkarintyg på skador + ett vittne som såg händelsen. Knytnävslag, stryptag och knuffar.

Vad krävs för att väcka åtal mot honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar att du har blivit utsatt för en brottslig handling. Förhoppningsvis fungerar rättsväsendet så pass bra att de kan hålla gärningspersonen straffrättsligt ansvarig.

Först och främst ska jag säga: i samband med att du gjorde en polisanmälan så ska det ha upprättats en förundersökning (23:1 Rättegångsbalken). Den har till syfte att (1) utreda vem som kan misstänkas för det aktuella brottet och om det finns tillräckliga skäl för åtal, och (2) att förbereda målet så att bevisning kan presenteras i ett sammanhang i domstolen.

Förundersökningen kommer att ligga till grund för åklagarens beslut i åtalsfrågan. Om åklagaren bedömer att det finns så pass stark bevisning för den misstänkte gärningspersonens skuld att man, på objektiva grunder, kan förvänta sig en fällande dom i domstol. Så har åklagaren en så kallad "åtalsplikt". Det vill säga då måste åklagaren åtala den misstänkte gärningspersonen. I samband med att åklagaren väcker åtal påstår denne att den tilltalade har gjort sig skyldig till ett visst brott. Åtalet bör bestå av en preciserad gärningsbeskrivning. Det vill säga, bland annat, när, var och hur skedde den brottsliga handlingen som du blivit utsatt för (45:4 Rättegångsbalken).

Jag kan inte med säkerhet avgöra om de uppgifter i din fråga räcker för att väcka åtal mot den misstänkte gärningspersonen. Tyvärr kan det exempelvis vara så att åklagaren bedömer bevisvärdet av vittnet som lågt eller att läkarintyget inte är tillräckligt. Men jag hoppas såklart att åklagaren bedömer bevisning som stark och att du får upprättelse för det du har blivit utsatt för.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare