Vad krävs för olaga hot eller förolämpning?

Om någon skriver till mig och säger att den "vet inte vad den kommer göra med mig nästa gång den ser mig" och "hoppas du dör" och mera liknande. Är detta ett brott och vad kan personen i fråga åtalas för, personen är 17 år och det handlar om en bekant som fått dessa hot eller vad man kallar det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan meddelandena anses som olaga hot?

Ett av de brott som kan vara aktuellt är ditt fall är olaga hot, det återfinns brottsbalken 4 kap 5 § (här). Rekvisiten som ska vara uppfyllda för att olaga hot ska vara aktuellt är att det är fråga om just ett hot om brottslig gärning. Vidare måste rekvisitet att hotet ska vara ägnat att framkalla allvarlig fruktan vara uppfyllt. Detta betyder att hotet ska framstå, eller typiskt sett framstå, som allvarligt menat. Det är inte nödvändigt att den hotade faktiskt blivit rädd, utan det räcker att den hotade typiskt sett skulle frukta att brottet skulle kunna komma att förverkligas. Vid bedömningen om detta rekvisit är uppfyllt tas hänsyn till vad hotet i sig innebär, parternas relation till varandra, gärningspersonens farlighet etc.

I ditt fall beror det på vad personen menar med sina meddelanden, menas det som ett hot om en brottslig gärning så som misshandel eller annat brott så kan det anses som olaga hot. Då spelar det ingen roll om hotet verkligen framkallar en allvarlig rädsla, det räcker att själva hotet är ägnat att göra detta.

Kan meddelandena anses som förolämpning?

Om det inte kan tolkas som ett hot om en brottslig gärning kan det dock vara svårt att anmäla personen i fråga för olaga hot, särskilt om man anser att det inte är ägnat att framkalla någon allvarlig rädsla. Det skulle dock kunna handla om en förolämpning om personen i fråga, med avsikt att såra, har kallat din bekant kränkande saker eller annars betett sig "skymfligt" enligt lag, brottet förolämpning återfinns i brottsbalken 5 kap 3 § (här).

Om du och din bekant anser att ni blivit utsatta för brott så råder jag er att göra en polisanmälan.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare