Vad ska jag göra om mitt ex vägrar låta mig ha barnen?

Hej, min exfru vägrar låta mig ha barnen då det är min vecka. Vi har tidigare haft varannan vecka, men sen en tid tillbaka vägrar hon mig låta ha barnen och hur jag än försöker få hem barnen till mig då det är mina veckor, vägrar hon släppa dem. Vi har gemensam vårdnad. Nu börjar hon kräva mig på pengar då de bor hos henne. Jag får inte ha barnen, ändå kräver hon mig på pengar. Kan hon göra det?

Lawline svarar

Svar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar det som att du vill ha svar på följande:

  • Kan din exfru hindra dig från att ha barnen på dina veckor?
  • Kan din exfru kräva dig på pengar?

Frågor om vårdnad, boende och umgänge finns i föräldrabalken (FB), mer specifikt i 6 kap FB. Vad gäller frågor om underhåll regleras i 7 kap FB.

Det första som kan sägas är att i alla tvister kring barnet ska barnets bästa vara avgörande, 6 kap 2 a § FB. Barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna ska här särskilt beaktas.

Kan din exfru hindra dig från att ha barnen på dina veckor?

Eftersom ni har gemensam vårdnad så har ni ett gemensamt ansvar och gemensam bestämmanderätt över barnen, 6 kap 13 § FB. Det innebär att ni tillsammans ska bestämma var barnen ska bo, vilket du beskriver att ni har gjort till varannan vecka.

Till att börja med kan ni försöka lösa situationen utan domstols inblandning. För att komma överens om hur boendet ska regleras kan ni få hjälp genom samarbetssamtal i socialtjänstens regi, 6 kap 18 § FB och 5 kap 3 § SoL. Då kommer ni få hjälp av en sakkunnig i syfte att komma överens och träffa avtal om boende. Du kan ringa till din kommun, så kommer de delegera dig vidare så du får hjälp med att ordna samarbetssamtal. Om ni kommer överens så kan ni få avtala om boendet, och ett sådant avtal gäller om det har godkänts av socialnämnden, 6 kap 14 a § andra stycket FB

Om ni inte kommer överens så kan du vända dig till domstolen, som får ta beslut avseende hur barnets boende ska utformas, 6 kap 14 a § första stycket FB. Domstolen ska göra denna bedömning utifrån vad som är bäst för barnen, 6 kap 2 a § FB. Dock, innan talan om boende väcks vid domstol så måste föräldrarna ha deltagit i informationssamtal, 6 kap 17 c § FB. Anledningen till detta är att fler föräldrar ska komma överens utan att inleda en domstolsprocess.

Det kan dock tilläggas att även om barnen endast bor hos mamman i nuläget, så har barnen rätt till umgänge med dig, 6 kap 15 § FB. Din exfru kan alltså inte hindra dig från att umgås med barnen. Om din exfru inte låter sig träffa barnen, så kan du väcka talan i domstol där domstolen kan besluta om umgänge, 6 kap 15 a § FB. Detta är dock avsedd för den situationen när barnen endast bor hos en förälder, i ditt fall din exfru.

Det kan tilläggas i situationen att det är ni vårdnadshavare som har den primära bestämmanderätten, men hänsyn ska tas till era barns vilja och önskemål  beroende på ålder och mognad.

Kan din exfru kräva dig på pengar?

Föräldrar är skyldiga att svara för sina barns underhåll. Eftersom dina barn i nuläget inte bor hos dig så är du skyldig att betala underhåll, 7 kap 2 § FB. Storleken på underhållet anpassas bland annat efter din inkomst, 7 kap 1 § FB

Om ni istället kommer överens om att ha växelvis boende med hjälp av ovanstående, så behöver du inte betala underhåll till din exfru.

Sammanfattning

Du och din exfru kan i första hand på egen väg bestämma hur barnen ska bo. Om ni behöver hjälp att komma överens, så kan ni få hjälp av socialnämnden genom samarbetssamtal. Om ni inte kommer överens så kan du väcka talan i domstol för att de ska bestämma var barnen ska bo, men för att göra detta krävs det att ni har genomgått informationssamtal. Under tiden som barnen bor hos din exfru, så är du skyldig att betala underhåll.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare