Vad sker om man det inte är möjligt att uppfylla en makes rätt till 4 prisbasbelopp?

Hej om det är så att man inte har så mycket pengar som 182.000 kr som då krävs för makesarv hur gör man då ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Ärvdabalken. Jag förutsätter att du syftar på prisbasbeloppsregeln som innebär att en make alltid har rätt till att inneha ett värde av 4 prisbasbelopp efter en bodelning och ett arvskifte, (3 kap. 1§ ÄB).

Inledningsvis vill jag bara påpeka att prisbasbeloppsregeln går före ett testamente samt om det finns ett särkullbarn, dennes rätt att få ut sitt arv direkt, (3 kap. 1§ ÄB). Om det trots detta inte finns tillräckliga tillgångar för att nå upp till den summan så innebär det att maken har rätt till de tillgångar som finns, men får alltså inte 182 000 kr.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare