Vad utgör en skälig hyra och är det möjligt att begära ut förstahandshyresgästens hyresavtal?

Jag och min sambo hyr en omöblerad hyresrätt i andrahand och misstänker att vi betalar ca 3 000 kr mer i hyra än förstahandshyresgästen och därmed 3 000 kr mer än vad som är skäligt enligt lag. Våra grannar som hyr lika stora lägenheter i förstahand betalar nämligen 3 000 kr mindre än vad vi gör. Vi funderar på att vända oss till hyresnämnden för att kräva tillbaka de ca 70 000 kr vi betalat i oskälig hyra. Bevisbördan för att visa att vi betalar oskälig hyra ligger dock på oss som väcker talan och därför undrar vi om det finns något lagstöd för oss att begära ut hyresavtalet mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om andrahandsuthyrning regleras jordabalken.

Vad utgör en skälig hyra vid andrahandsuthyrning?

Då en tvist uppstår mellan hyresvärden och hyresgästen om hyrans storlek ska hyran fastställas till ett skälig belopp. När det är fråga om en lägenhet som upplåts i andra hand får hyran maximalt uppgå till den hyra som hyresvärden betalar med tillägg för möbler, utrustning och andra nyttigheter. Ifall att hyresgästen tillhandahåller lägenheten möblerad eller med annan utrustning får tillägg på hyran ske som mest med 15 procent. Tillägg för andra nyttigheter som ingår i upplåtelsen får inte överstiga hyresvärdens kostnader för dem. (12 kap. 55 § JB). Därutöver kan tillval enligt 12 kap. 55 d § JB adderas till hyran I fall förstahandshyresgästen och hyresvärden träffat ett sådant avtal.

Ifall att ni erhåller några nyttigheter genom andrahandsuthyrningen är det således skäligt att hyran avviker jämfört med era grannar. Exempel på andra nyttigheter skulle kunna vara hushållsel eller bredband. Är så inte fallet ska hyran maximalt uppgå till vad förstahandshyresgästen betalar för lägenheten.

Möjligheten att begära ut hyresavtalet mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen

Kommunala bolag träffas av offentlighetsprincipen. Det innebär att om det rör sig om en kommunal hyresvärd har ni rätt att ta del av hyreskontraktet (2 kap. 15 och 16 § TF). Det gäller inte om hyresvärden är privat.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare