FrågaPROCESSRÄTTDomstol08/05/2019

Var rättegång i tvistemål hålls

Jag behöver er hjälp.

Om man blir stämd . Var kommer förhandling hållas . Där jag bor eller motpart. Kan ni ringa mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om processrätt och regleras främst i rättegångsbalken (RB). I mitt svar kommer jag utgå från att det gäller huvudförhandling i tvistemål. Det finns många specialregler på området varför det är svårt att ge ett svar på var rättegång kommer hållas eftersom det kan skilja sig åt i olika situationer.

Huvudregeln i tvistemål är att rättegången hålls där svaranden, alltså den som blir stämd, har sitt hemvist (10 kap. 1 § första stycket RB). Med hemvist menas där svaranden var folkbokförd i november föregående år (10 kap. 1 § andra stycket RB).

Om du vill komma i kontakt med oss rekommenderar jag att du ringer till vår juristbyrå. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08 533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00.

Linn LindelöfRådgivare